Zdalnie – dzień 3!


Szczęść Boże.
Witam się z Wami śpiewająco. Piosenka mam nadzieję podoba się i śpiewacie ją 😉
Dziękuję za to, że dzielicie się tym co robicie w domach. Super. To zaczynamy kolejny dzień.
Temat na dzisiaj: Kalendarz pogody.
Pamiętajcie, że to propozycje 🙂

Starszaki:
1. Zabawa “Marcowa pogoda”. Potrzebna nam będzie gazeta.
Każdy bierze kartkę gazety i wykonujemy następujące zadania:
– spacerujemy z gazetami, wachlując się nimi – wieje lekki wiatr
– zwijamy gazety i uderzamy się nimi w różne części ciała – wieje mocny wiatr
– rozkładamy gazety na podłodze, uderzamy w nie palcami – pada deszcz
– rozrywamy gazety na kawałki (szybko i nerwowo) – jest burza
Teraz pewnie część z Was jest przerażona… “kto to posprząta?!”, spokojnie w przedszkolu jak nabałaganimy to na pewno też posprzątamy… 😉
– zbieramy kawałki gazety, robimy z nich kule – przyroda uspokaja się po burzy
– rzucajmy papierowe kule do kosza – powoli nadchodzi wiosna.

2.Zabawy badawcze “Jaka jest pogoda”
Od dziś będziemy badać pogodę. Najpierw jednak musimy dowiedzieć się kilku rzeczy…
Sprawdźmy na początek jak powstają chmury. Zapraszam do zrobienia małego eksperymentu. Będą nam potrzebne kostki lodu, gorąca woda, miska i sitko. Zobaczcie film o tym eksperymencie, a potem powtórzcie go w domu.
Udało się? Widzieliście chmurę. Nieco mniejsza niż ta na niebie, ale Wasza 🙂 Gratuluję. Nasza Ziemia jest niezwykła. Bóg pięknie ją dla nas stworzył. Pomyślał o wszystkim. Wiecie, że są różne rodzaje chmur? Takie które chronią nas przed słońcem, takie które niosą deszcz czy nawet burzę. Obejrzyjcie jeszcze jeden film o chmurach.
Na koniec, dla przypomnienia, można jeszcze obejrzeć film o obiegu wody.
Wiemy już sporo o chmurach i deszczu. Teraz czas na wiatr.
Porozmawiajmy na temat wiatru.
− Po czym poznajemy, że wieje wiatr?
− Czy wiatr zawsze jest zimny?
− Jak możemy określić, skąd wieje wiatr?
Dla określenia kierunku wiatru wykonamy wskaźnik. Wykorzystamy rurki do napojów lub jakieś patyki. Potrzebne też będą wąskie paski bibuły lub woreczek albo zrywka, co kto ma. Przymocujmy to do naszego patyka. Sprawdźmy, z którego kierunku wieje wiatr. Aby to zrobić musimy wyjść na podwórko. Podniesiemy patyk do góry i zobaczymy, w którą stronę odchyla się bibuła, albo nasz woreczek 🙂
Wniosek? Wiatr wieje z przeciwnego kierunku niż ten, w którym wychyla się bibuła. Starszaki już znają kierunki prawo, lewo. To dobry moment, aby to utrwalić i przećwiczyć.
Wiatr może wiać bardzo delikatnie, ale i gwałtownie; w zależności od tego różnie go nazywamy. Mamy bryzę – lekki wiatr od morza; wichurę – wiatr wiejący bardzo silnie; huragan, który wyrywa drzewa z korzeniami, zrywa dachy domów, powoduje, że morze wdziera się w głąb lądu (sztorm). Tornado, najniebezpieczniejsze zjawisko, pojawia się w postaci trąby
powietrznej poruszającej się z wielką szybkością i niszczącej wszystko na swojej drodze.
Pozostał nam jeszcze temat temperatury powietrza.
− Kiedy najczęściej jest ciepło na dworze?
− Za pomocą czego możemy określić, czy jest ciepło, czy jest zimno?
− Do czego służy termometr?
Obejrzyjmy termometr zaokienny, jeśli macie.
Spróbujcie wyjaśnić dzieciom jak odczytuje się temperaturę.
Porozmawiajcie o tym: Po co obserwujemy, badamy pogodę? Czy zjawiska pogodowe są zawsze dobre dla ludzi? Dlaczego chcemy wiedzieć jaka pogoda będzie jutro?
Obejrzyjcie zapowiedzi meteorologiczne.
Możecie też pobawić się w prezentera pogody. Ciekawa jestem kto się zdecyduje? 😉

3. Wykonanie Kalendarza pogody.
Zapraszam Was teraz do wykonania kalendarza pogody. Zaznaczać będziemy na nim pogodę, jaka była w czasie trwającej kwarantanny. Czyli od dziś do naszego spotkania w przedszkolu.
Zamieszczam pliki z symbolami pogody, kartę do obserwacji pogody, ale sposób zostawiam Wam, kochani. Możecie wymyślić coś swojego. Zapraszam do wspólnej zabawy. Kto wytrwa do naszego spotkania?


5. Zapraszam oczywiście też do zabawy na dworze. Obserwujcie pogodę (temperaturę, zachmurzenie, opady, siłę wiatru). Sprawdzajcie co wychodzi z ziemi.
Na koniec jeszcze wierszyk, którego możemy się nauczyć na pamięć i bawić się w dowolnym miejscu i czasie. Gdy już go znamy to do niego się ruszamy 🙂
Idź do przodu cztery kroki i zrób w miejscu dwa podskoki.
Teraz w lewo kroków pięć, przysiad, podskok, ściśnij pięść.
Idź do tyłu cztery kroki i zrób w miejscu trzy podskoki.
Teraz w prawo kroki dwa i od nowa – tralala.

4. Jeszcze coś dla wytrwałych 🙂 Zabawa czytelnicza “Gdzie mieszka woda?”. Wydrukujcie karty pracy i rozetnijcie je na 4 części. Znajdują się tam fotografie przedstawiające wodę w różnych stanach i miejscach oraz różne litery umieszczone dookoła zdjęcia. Dzieci podają nazwę obrazka, a następnie dzielą go na głoski. Za pomocą klamerek do bielizny zaznaczają, które głoski tworzą daną nazwę… Mam nadzieję, że spodoba Wam się ta zabawa.

Młodszaki: Przypominam, kochani, że nasze propozycje to PROPOZYCJE! Nie musicie robić wszystkiego. To Wy wiecie co jest Wam potrzebne, na co macie czas i najzwyczajniej w świecie na co macie ochotę z Waszym dzieckiem. Wybierajcie i bawcie się dobrze.
1.Zabawa na powitanie. Poruszajcie się po pokoju w rytm wystukiwany przez rodzica na bębenku, garnku, misce lub po prostu przy naszej wiosennej piosence. Podczas przerwy, podejdź do mamy, taty, rodzeństwa lub do kogoś kogo koło siebie masz i przywitaj się z uśmiechem przez podanie dłoni. Podczas kolejnych przerw w graniu witaj się różnymi częściami ciała, np. kolanem, łokciem, plecami itp. według pomysłu osoby dorosłej.
2.Teraz czas na następną propozycję. Posłuchajcie wiersza Krystyny Datkun-Czerniak ,,Czekam na wiosnę”.
Dość mam sanek, nart i śniegu.
Chcę już w piłkę grać!
Po zielonej trawie biegać!
W berka sobie grać!
Dość mam chlapy i roztopów,
szarych smutnych dni.
Przybądź wiosno jak najprędzej,
rozchmurz niebo mi.
Przynieś kwiaty, promień słonka,
zieleń liści, ptaków śpiew.
Niech zadźwięczy pieśń skowronka.
Przybądź, proszę cię!

Po wysłuchaniu wiersza, postarajcie się odpowiedzieć na pytania:
– O co prosiła autorka wiersza?
– Dlaczego tęskniła za wiosną?
– Dlaczego chciała, aby odeszła już zima?
Teraz spróbujcie razem z mamą lub tatą odegrać rolę wiosny i zimy. Pewnie każdy z was tęskni już za wiosną i macie mnóstwo pomysłów, co chcielibyście powiedzieć zimie. Wiosna potrzebuje np. rekwizyt wyciętego z papieru kwiatka, a zima płatek śniegu, lub śniegowej kuli. Dobór ról wg waszego pomysłu. Teraz czas na dialog wiosny z zimą. Przeprowadźcie rozmowę według własnego pomysłu, co wiosna, która chce już królować na świecie mogłaby powiedzieć zimie, która nie chce odejść. Po pierwszej rozmowie, możecie się zamienić rolami.
3. Po dialogu przyszedł czas na ćwiczenie oddechowe. Będą wam potrzebne wycięte z papieru małe krople deszczu, a także kałuża, którą może być rozłożona gazeta oraz słomka. Wasze zadanie będzie polegało na przeniesieniu za pomocą słomki, bez użycia rąk, kropli deszczu na kałuże. Powodzenia 🙂
4. Zabawa ruchowa ,,W czasie deszczu.” W tę zabawę bawiliście się już wczoraj. Prosimy, aby dzieci kucnęły. Na hasło pada deszcz powoli wstają (aż do wspięcia na palcach) tak jak rosnące rośliny. Następnie dzieci swobodnie spacerują, wybierając nowe miejsce, i zabawa się powtarza.
5. Teraz czas na zagadki dotyczące elementów marcowej pogody. Gotowi?
– Widzisz je za dnia na pogodnym niebie, za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie.(słońce)
– Gdy jest ciemna, to już wiesz, że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura)
– Mówimy, że coś jest białe jak…(śnieg)
– Spada z chmury na ziemię kapu-kap. Gdy tak się dzieje, parasolkę złap.(deszcz)
– Gdy niebo się chmurzy, a czasem w czasie burzy pojawia się nagle znak na niebie-musisz wtedy uważać na mnie i na siebie.(piorun)
– Szumi wokół nas, nawet tam, gdzie las, szszszszsz…(wiatr)
6. Praca plastyczna – Bazie w wazonie.
Potrzebne wam będą: kartka z bloku technicznego, wycięta z papieru sylweta wazonu lub namalowana na kartce, brązowa plastelina, wata i klej. Przyklejcie sylwetę wazonu na kartce z bloku technicznego. Następnie z brązowej plasteliny utoczcie cieniutkie wałeczki, które będę gałązkami, i nanieście je na kartkę.  Z waty uformujcie małe kuleczki i przyklejcie je na gałązkach. Rodzice w razie czego mogą wam pomóc. Rodzic też zwraca uwagę na sposób rozmieszczenia bazi na gałązkach (naprzemienny). Czekam na Wasze prace. Tyle na dzisiaj. Dobrej zabawy 🙂

Brawo dla wytrwałych!
Na koniec piosenka. Gdybyście, kochani Rodzice, tęsknili za ciszą… to przesyłam Wam naszą piosenkę “Budujemy ciszę” z płyty “Rymowanki zapraszanki” – pamiętajcie o prawach autorskich!

Pozdrawia Was cała przedszkolna ekipa 🙂