Witajcie Kochani!
Jak minął wczorajszy dzień? Obudziliście wiosnę?
Zapraszam Was do dalszej zabawy.
Starszaki:
Temat dnia – Wiosna na łące.
1. Na początek proponuję zabawę „Szukamy rymów do wiosennych słów”.
Dorosły wypowiada słowa kojarzące się z wiosną, a dziecko podaje do niego rymy… np. wiosna – sosna, radosna; skowronek – dzwonek; sasanka – pisanka; krokus – pokus, … mam nadzieję, że nie zabraknie Wam pomysłów 🙂
2. Może jakiś kartkowy przerywnik? Proponuję kartę pracy.
3. Zabawa matematyczna „Motyle i kwiaty”
Potrzebne nam będą jakieś liczmany – mogą to być klocki, karteczki, kredki…
Przedstawiamy dzieciom sytuacje…
Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki (dziecko kładzie 2 liczmany), następnego dnia zakwitły jeszcze 3 (dokłada 3 liczmany). Ile stokrotek zakwitło na łące?
Dzieci mogą do tego ułożyć działanie korzystając z karteczek z cyframi i znakami z zabaw z s. Asią 🙂 czyli układają 2 + 3 = 5
Tak samo postępujemy przy kolejnych sytuacjach:
– Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4. Ile stokrotek zostało?
– W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?
– Na kwiatkach siedziało 10 motylków. 3 motylki odfrunęły? Ile motylków zostało na kwiatkach?
i tak możecie w nieskończoność. Można też dla urozmaicenia odwrócić tą zabawę… niech dzieci wymyślają dla Was sytuacje. Pamiętajcie o tym, by dzieci ładnie budowały zdania.
4. Zabawa ruchowa „Mieszkańcy łąki”.
Dzieci na umówiony sygnał będą zamieniać się w mieszkańców łąki: kiedy rodzic będzie klaskał w dłonie żabki będą skakały w przysiadzie, kiedy będzie tupał – będą chodziły bociany, wysoko unosząc kolana, a gdy będzie pukał to motylki będą fruwały machając palcami jak skrzydełkami na wysokości ramion. Rodzic zmienia odgłosy, a dziecko ma odpowiednio zmieniać się w mieszkańca łąki 😉
5. Na podwórku można pobawić się w „Bociana”. Niech dziecko biega po podwórku naśladując bociana w locie (szeroko rozłożone ręce), kiedy rodzic klaśnie bocian staje na łące na jednej nodze i klekocze (kle, kle, kle).
Może podczas pobytu na dworze zobaczycie jeszcze inne ptaki? Spróbujcie je nazwać.
6. Zabawa plastyczna „Bocian”
Zachęcam Was dzisiaj do zrobienia bociana. Potrzebne Wam będą: kartka biała i czerwona do drukarki, klej i nożyczki. Wydrukujcie z tej strony elementy potrzebne do zrobienia naszego bociana (printable) i postępujcie wg instrukcji 🙂 Dobrej zabawy i oczywiście czekam na zdjęcia Waszych bocianów.
7. Chcecie potańczyć? To zapraszam do tańca bociany i żaby. Wymyślajcie figury, ruszajcie bioderkami i śpiewajcie.
Młodszaki
Temat dnia: Przyroda wiosną.
1.Na początek pobawcie się i poćwiczcie wspólnie sylabowanie. Wiem, że młodszaki doskonale sobie z tym radzą i na pewno nie będzie kłopotu. Zadaniem rodzica będzie wypowiadanie sylabami słowa kojarzącego się z wiosną (np. tu-li-pan, kro-kus, prze-biś-nieg, kwia-ty, słoń-ce, itp.). Zadanie dzieci polega na połączeniu słów w całość. W kolejnej części poproś dziecko, aby samo przesylabowało podane przez Ciebie słowa.
2.Czas na poranne ćwiczenia z mamą lub tatą. To propozycje, możecie zrobić wszystko lub wybrać tylko jedno.
– Zwińcie się w małe kuleczki na podłodze, tak żeby zająć jak najmniej miejsca. Na sygnał, na który się wcześniej umówicie, podnoście się pomału aż do wspięcia na palce i unieście dłonie wysoko w górę jak byście chcieli dotknąć sufitu. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy. Dla utrudnienia ćwiczenia możecie się złapać za ręce i nie puszczając się spróbować wykonać ćwiczenie zarówno wstając, jak i kuląc się trzymajcie się za ręce.
-Zabawa ruchowa ,,Ptaszki do gniazd”. Będziecie potrzebować gazety i bębenka lub tamburyna, jeżeli oczywiście macie. Jak nie- można włączyć rytmiczną muzykę. Wyobraźcie sobie, że jesteście małym ptaszkiem, który wyfruwa ze swojego gniazda, ale musi się trzymać blisko niego. Gniazdem jest gazeta rozłożona na podłodze. Podczas muzyki ptaszek wyfruwa z gniazda i obiega je dookoła. Na przerwę w muzyce i hasło ptaszek do gniazda-dziecko musi zająć gazetę. Można naszykować kilka gniazd i dziecko podczas kolejnych przerw, będzie mogło zająć inne gniazdo. A podczas muzyki, biegać pomiędzy nimi.
3. Na dzisiaj proponuję także naukę piosenki, pt. ,,Spotkanie z wiosną”.
Najpierw posłuchajcie piosenki, potem porozmawiajcie na jej temat. Odpowiedzcie na pytania, a potem bawcie się wspólnie przy nowo poznanej piosence.
-Jaka jest pogoda wiosną?
-Co słychać o tej porze roku?
-Kogo można spotkać w ogrodzie?
-Czego jest coraz więcej?
Bardzo proszę spróbujcie nauczyć się tej piosenki, żebyśmy mogli wspólnie ją śpiewać jak ponownie spotkamy się w przedszkolu.
Zapraszam Was również do zabawy. Podczas słów „ciepły wietrzyk” (delikatnie kołyszemy się na boki), „świergot ptaków” (ręce ułożone jak skrzydła), na słowa „miłych przedszkolaków”-uśmiechajcie się do siebie. Podczas refrenu spacerujcie spokojnie po pokoju.
Piosenka „Spotkanie z wiosną” sł. i muz. B. Forma
Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj,
słychać świergot ptaków,
a w ogrodzie spotkać można
miłych przedszkolaków.
Ref.: Wiosna, wiosna
przyszła do nas,
bierzmy się za ręce.
Pośród młodej, bujnej trawy
kwiatów coraz więcej.
4. Jak wiemy wiosną przyroda budzi się do życia. Proponuję wam, abyśmy wspólnie założyli hodowlę cebuli w naszych domach i razem obserwowali jak po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek. Jeżeli nie macie potrzebnych materiałów na teraz, możecie założyć hodowlę np. jutro.
Potrzebne nam będą: mała doniczka lub opakowanie po jogurcie, ziemia, a także mała cebulka.
Do przygotowanego wcześniej opakowania po jogurcie lub doniczki, wsypcie ziemię. Następnie zróbcie w środku małą dziurkę i wsadźcie do niej swoją cebulkę-nie zasypujcie jej całkowicie ziemią. Proszę aby część cebuli, z której wykiełkuje szczypiorek znajdowała się nad ziemią. Po skończeniu, pamiętajcie o podlaniu waszych cebulek.
Do wzrostu roślin potrzebne są odpowiednie warunki: ziemia, światło i woda. Pamiętajcie, żeby waszą cebulkę postawić w nasłonecznionym miejscu i oczywiście nie zapominajcie o podlewaniu.
Po kilku dniach sumiennego dbania o swoją cebulkę, na pewno wykiełkuje z niej szczypiorek. Czekamy na zdjęcia z waszych hodowli i tego jak o nią dbacie podlewając ją każdego dnia. Powodzenia 🙂