Szczęść Boże!
Jak Wasze nastroje? Wczoraj marzec spłatał nam figla i spadł śnieg. Podobało Wam się? Sprawdziło się powiedzenie „W marcu jak w garncu” 🙂 Ale my szykujemy się już do Świąt Wielkanocnych. Mam nadzieję, że już się na nie cieszycie. Zabierajmy się zatem do zabawy.
Starszaki
Temat dnia: Liczenie pisanek.
1. Jesteście już po gimnastyce porannej? Mam nadzieję 🙂 Zapraszam do matematycznej rozgrzewki „Kto ma więcej jajek na pisanki”. Potrzebna nam będzie kostka do gry i gazeta, a raczej kulki zrobione z kartek gazety. Ugniećcie ich ok. 40. To będzie bardzo dobre ćwiczenie mięśni rąk – niech dzieci zgniatają gazetę w jak najmniejszą kulkę. Kulki leżą na środku, każdy bierze jeden koszyczek na jajka. Każdy gracz bierze tyle jajek ile wyrzucił oczek na kostce. Na koniec policzcie jajka, porównajcie kto ma więcej. Zwycięzcą gratulujemy 🙂
2. Zabawa ruchowa „Zanosimy jajka”. Jak już nazbieraliśmy sobie jajka na pisanki 🙂 to pobawmy się nimi jeszcze. Teraz potrzebujemy jeszcze jakąś łyżkę – najlepiej drewnianą. Przygotujmy miejsce startu i metę, gdzie dzieci będą zanosiły jajka. Zadaniem jest przeniesienie papierowych kulek na łyżce, po jednej do koszyczka na drugim końcu pokoju lub kuchni.
3. Teraz będziemy „Liczyć pisanki”. Potrzebujemy kolorowe pisanki (jeśli macie w domu jakieś plastikowe to fajnie, jeśli nie to wydrukujcie lub wytnijcie: 6 zielonych, 4 czerwone, 5 żółtych, 4 niebieskie), liczby i znaki matematyczne (+, <, >, =) z zabawy z s. Asią.
Niech dzieci wytną pisanki. Jeśli będziecie używać drukowanych to przygotujcie: w jednym koszyczku 6 w paski i 4 zygzaki (lub wasze 6 zielonych i 4 czerwone), w drugim koszyczku 5 w kropki i 4 gładkie (5 żółtych i 4 niebieskie). Uffff! Ogarnęliście? ja ledwo 😉 Niech dzieci przeliczą pisanki w pierwszym koszyku i w drugim koszyku. Teraz układamy zapisy pod koszyczkami. Pierwszy to 6 + 4 = 10
Drugi to 5 + 4 = 9. Świetnie! Porównajmy ilość pisanek w koszyczkach. Układamy 10 9. Niech dziecko wstawi odpowiedni znak. Gdzie jest więcej? <, >? Prawidłowy zapis to 10 > 9!
Świetnie. Sprawdźmy się jeszcze na karcie pracy. Proszę, aby 6latki zrobiły s. 62 i 63, a 5latki tylko s.62.
Dla ochotników dodatkowa karta pracy.
4. Kto ma ochotę na gimnastykę? Będziecie zajączkami, które przygotowują się do Świąt. Zapraszam.
Będziemy potrzebowali małe piłki. Rodzic recytuje wierszyki i demonstruje jak wykonać zadanie. Każde ćwiczenie robimy kilka razy.
„Gdy Święta Wielkanocne się zbliżają,
zajączki w domu kurze wycierają” – spacerujemy po pokoju, na ostatnim wersie wspinamy się na palcach i wyciągamy jak najwyżej ręce.
„Następnie czyszczą swoje futerka,
w prawo i w lewo każdy zając zerka” – siadamy skrzyżnie, prawą ręką pocieramy lewą stronę ciała, potem lewą ręką prawą stronę ciała.
„Od rana ze sklepu z zakupami wracają,
ciężkie siatki w łapkach dźwigają” – pochylamy się do przodu na zgiętych nogach i udajemy dźwiganie ciężkich zakupów.
„W koszyczku jeszcze nie wszystko mają,
pisanki do siebie żwawo turlają” – leżymy na brzuchu naprzeciwko siebie. Unosimy głowę i ręce i toczymy do siebie piłkę.
„Kiedy już wszystko przygotowały
skakały wesoło przez dzień cały” – skaczemy w przysiadzie w różnych kierunkach – nie zapominamy o uśmiechu 🙂
„Co chwilę goście przybywają,
zajączki w pas im się kłaniają” – kłaniamy się nisko pochylając tułów.
„Na świąteczny spacer powychodziły,
wszystkich sąsiadów odwiedziły” – spokojnie spacerujemy po pokoju, nabieramy powietrze nosem i wydychamy ustami.
5. Zabawa taneczna „Easter Bunny Dance”
Posłuchajcie piosenki i nauczcie się ruchów. Piosenka dostępna jest na stronie Bliżej Przedszkola https://blizejprzedszkola.pl/moja-plytoteka należy się na niej zalogować (wszystko jest bezpłatne), wpisać kod bpkwiecien i znaleźć naszą piosenkę. Wszystko trwa tylko chwilę, a piosenki nam się przydadzą w następnych dniach.
Jak już to ogarnęliśmy to zapraszam do zabawy!
Dzieci znają wyrażenia użyte w tej piosence. Możemy przypomnieć, że Let’s dance=tańczymy, to the left=w lewo, to the right=w prawo, turn around=obrót, forward=do przodu, backward=do tyłu, make some noice=zróbmy hałas, arms up=ręce w górę, arms down=ręce w dół, clap your hands=zaklaszcz, stamp your feet=tupnij, jump=podskocz, shake=potrząśnij, hugs=przytul!!!
Let’s dance like the Easter Bunny (udajemy zająca przykładając dłonie do głowy tworząc uszy zająca i tańczymy)
When the day is rainy or it’s sunny (pokazujemy deszczyk i słońce)
Let’s move like the Easter Bunny (przykładamy dłonie do głowy, tworząc uszy)
Put your smile on, it will be funny. (palcem rysujemy uśmiech na twarzy)
Hop to the left, hop to the right (skaczemy w lewo i w prawo)
Hop, hop forward and turn around (dwa podskoki do przodu i obrót)
Hop to the left, hop to the right (skaczemy w lewo i w prawo)
Hop, hop backward and turn around (dwa podskoki do tyłu i obrót)
Let’s dance like the Easter Bunny (udajemy zająca przykładając dłonie do głowy tworząc uszy zająca i tańczymy)
When the day is rainy or it’s sunny (pokazujemy deszczyk i słońce)
Let’s move like the Easter Bunny (przykładamy dłonie do głowy, tworząc uszy)
Make some noise now, it will be funny (wykonują dowolny okrzyk)
Put your arms up, put your arms down (podnosimy ręce wysoko i opuszczamy)
Clap your hands and turn around (klaszczemy 3 razy i obracamy się)
Stapm your feet, jump in the air (tupiemy i podskakujemy)
Shake your body and hug your friend! (potrząsamy całym ciałem i przytulamy się do kogoś).
Dobrej zabawy!
Młodszaki
Temat dnia: Pisanki, kraszanki.
1. Dzisiaj na powitanie proponuję się troszkę poruszać. Zachęcam mamę i tatę do wspólnych podskoków, wspólnego biegania po pokoju jak również maszerowania.
2. Proponuję wspólnie porozmawiać na temat jak można ozdobić wielkanocne jajka? Pozwólcie dzieciom wypowiedzieć się jakie mają pomysły, a po wysłuchaniu ich wypowiedzi, opowiedzcie im jak można ozdobić jajka. Porozmawiajcie na temat Pisanek i Kraszanek.Nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru. Obejrzyjcie wspólnie z dziećmi, jakie warzywa mogą pomóc nam w zrobieniu kraszanek – a dokładnie w uzyskaniu koloru danej kraszanki.
Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
3. Skoro dzisiaj mowa o pisankach i kraszankach, mam dla Was pewną niespodziankę. Na pewno wiecie, że ptaki wykluwają się z jajek. A czy wiecie, że niektóre ptaki znoszą jajka, które wyglądają już jak ozdobione pisanki? Tak to prawda. Zachęcam was do obejrzenia zdjęć, które dla was przygotowałam.
Może udało wam się rozpoznać jakiegoś ptaszka? I wiecie jak on się nazywa? Jeżeli tak to punkt dla was!
4. Zabawa ruchowa „Kura i jajka”. W tą zabawę niektórzy z Was może bawili się już wczoraj. Jeżeli tak, proponuję również dzisiaj poruszać się podczas przerwy w zajęciach 🙂 Tak jak poprzednio, mama przyjmuje rolę kury, dotyka swoje kucające dziecko-które jest jajkiem, wykluwa się pisklę i idąc za mamą naśladuje jej ruchy. Po wyczerpaniu pomysłów, zawsze można dokonać zamiany ról.
5. Proponuję na dzisiaj także wyjście na dwór oraz zabawę orientacyjno-porządkową. Dzieci poruszają się swobodnie po podwórku. Na sygnał osoby dorosłej, np. klaśnięcie, zatrzymują się i stają wg polecenia osoby dorosłej, np. stań przede mną, po czym jak poprawnie zajmą miejsce, biegają dalej aż do usłyszenia kolejnego sygnału. Propozycje ustawień: stań za mną, stań obok mnie, stań buzią w stronę domu, stań bokiem w stronę domu itp.
6. Przyszedł czas na kartę pracy:
7. Zaśpiewajcie wspólnie naszą piosenkę, którą poznaliście wczoraj, może już umiecie? 🙂
Wszystkim życzymy dobrej zabawy i do jutra.