Zdalnie – dzień 13 (piątek)


Szczęść Boże!
Witajcie Kochani!
Jak się macie? Robi się coraz cieplej. Wielkimi krokami zbliżają się też Święta Wielkanocne. Świat wokół nas wygląda coraz bardziej kolorowo. Zauważyliście?
Zapraszam Was na nasze ostatnie w tym tygodniu spotkanie.
PS. Małe wtrącenie… Chciałabym spróbować ze starszakami spotkać się online na zoom’ie. To ponoć proste – zaczynam ogarniać 😉 Proponuję spotkanie w poniedziałek o godz. 11.00. Każdy potrzebuje komputer, a ja Wasze maile. Chętni niech przyślą adres mailowy na przedszkoleantos@gmail.com, ja odeślę zaproszenie. Trzeba będzie tylko kliknąć na link, program się pobierze i o umówionej godzinie widzimy się na ekranach 🙂 Może nam się uda!

Starszaki
Temat dnia: Śmigus – dyngus.
1. Porozmawiajcie o tym jakie zwyczaje kojarzą Wam się ze Świętami Wielkanocnymi… Święconka, rezurekcja, zajączek, lany poniedziałek. Na czym polega śmigus-dyngus? Kiedyś były to dwa różne obyczaje: śmigus polegał na uderzaniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami, poświęconą w Niedzielę Palmową; dyngus zaś polegał na tym, że młodzież chodziła i zbierała datki (jajka, wędliny, ciasta). Jak kultywujemy tą tradycję dziś? Koniecznie pomówmy o tym, jakie mogą być konsekwencje przesadnego oblewania się wodą oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach.
2. Posłuchajcie wiersza W. Broniewskiego „Śmigus”:
Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.

– Co to jest śmigus-dyngus?
– Co to znaczy staropolski obyczaj?
– Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
3. Zabawa klasyfikacyjna „Kto oblewał się w lany poniedziałek?”. Potrzebujemy 14 wiaderek wyciętych z papieru (5xniebieskie, 5xzielone, 5xżółte – kolory oczywiście możecie zmienić byle zachować ilość). Na niebieskich narysujcie z jednej strony kropki – uwaga na ilość kropek, a z drugiej litery M- 1kropka, A-2 kropki, R-3, E-4, K-5 (na każdym wiaderku jedna litera). Na zielonych narysujcie kwiatki i litery T-1kwiatek, O-2, M-3, E-4, K-5, a na żółtych – serca i litery K-1 serce, A-2, J-3, A-4. Teraz rozsypujemy je przed dzieckiem i prosimy, aby podzieliło wiaderka wg kolorów. Czy wszystkie niebieskie wiaderka są takie same? a zielone? to może żółte? Nie, różnią się ilością wzorków. Teraz więc niech wszystkie grupy ułożą w szeregu od najmniejszej liczby wzorków do największej. Świetnie. Poproście o odwrócenie wiaderek i odczytanie imion dzieci, które w lany poniedziałek oblewały się wodą. Kto pierwszy przyśle odpowiedzi na WA?
4. Zapraszam na ćwiczenia gimnastyczne.
• Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
• Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana do głowy, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.
• Gorąca podłoga – biegają z wysokim unoszeniem kolan.
• Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.
• Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciskają wszystkie części ciała w podłogę.
Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach: z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem, ćwiczenia w grupie. Do tych ćwiczeń dziecko potrzebuje Rodzica 🙂
• Przesuwamy partnera – Rodzic leży przodem, dziecko – poprzez chwycenie go za nadgarstki – stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami (nie chodzi o to żeby kogoś przesuwać tylko o siłowanie się).
• W leżeniu tyłem; dziecko chwyta rodzica za kostki nóg i stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami.
• Prowadzimy niewidomego – dziecko zamyka oczy, rodzic staje twarzą do dziecka i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.
• Przekładamy naleśnik – dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; rodzic próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.
5. Zabawa plastyczna „Zajączek wielkanocny”. Potrzebujemy 2 rolki po papierze, farby, pędzel, klej mocny, nożyczki, drucik kreatywny lub czarny kawałek papieru (na wąsy), oczka lub mazaki, pompony kreatywne lub kulki z papieru na nos i ogon 🙂
Z jednej rolki wytnijcie dwa paski o szerokości ok. 3 cm – to będą uszy zajączka. Pomalujcie je farbą, drugą rolkę (tą w całości) też pomalujcie. Czekamy aż wszystko wyschnie… Już?! Teraz wkładamy uszy w otwór w rolce. Przyklejamy zajączkowi wąsy z papieru lub wbijamy te z drucika. Przyklejamy nosek. Oczka przyklejamy lub rysujemy. Na końcu ogonek – z tyłu, pamiętajcie 😉 I zając gotowy! Ma powstać coś podobnego 🙂

6. Kilka zadań w kartach pracy:

7. Na koniec, jeśli ktoś chce to może obejrzeć program z lanym poniedziałkiem w roli głównej.
film

Młodszaki
Temat dnia: Wielkanocne świętowanie.
1.Dzisiaj proponuję zacząć dzień od gimnastyki. Do ćwiczeń będą nam potrzebne: dowolna muzyka, gazety, mała piłeczka, skakanka (może być również długa chusta lub szal).
 – Zabawa „Zajączki”. Rozłóżcie na podłodze skakankę, lub szal,  a dziecko poproście aby stanęło obok. Na sygnał: Hop! Dziecko wykonuje skok obunóż przez skakankę, lub szal. Proszę o sprawdzenie odległości skoku i do zachęcenia, że może kolejny będzie dłuższy. Ilość wykonanych skoków, zależy od was.
– Zabawa „Toczące się pisanki”. Zadaniem dzieci jest toczenie pisanki-piłeczki- od miejsca do miejsca wyznaczonego przez Was jako linia startu i mety.
– Zabawa „Baranki”. Dzieci (baranki) chodzą po pokoju na czworakach. Na hasło rodzica stop! baranki zatrzymują się i pochylają głowy do podłogi – jedzą trawę, podczas kolejnej przerwy unoszą głowę  wysoko – oglądają chmurki. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
2. Teraz zachęcam do wysłuchania wiersza B. Szelągowskiej ,,Wielkanocny stół”.
Nadeszła Wielkanoc. Czas wielkiej radości! 
Już stół wielkanocny czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw: kiełbaska i żurek,
baba lukrowana, tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością, porządki skończone.
Czas na odpoczynek. Wszystko już zrobione! Święconka na stole, a spośród pisanek,
jak każe tradycja, wystaje baranek!
To czas na życzenia, na chwile radości
i niech w naszych sercach miłość ciągle gości.
− Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
− Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
− Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
− Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?
3. Zabawa ruchowa Kraszanki. Do zabawy będzie potrzebna wasza ulubiona muzyka, a także 4 koła wycięte z papieru, w kolorze: niebieskim, żółtym, czerwonym i zielonym. Jeżeli Państwo nie macie kolorowego papieru, można poprosić dziecko, aby w wolnej chwili pokolorowało koło, na podane kolory. Zanim rozpoczniecie zabawę, ustalcie z dziećmi, co będą oznaczały kolejne kolory kół:
– niebieskie – podskoki w miejscu,
-żółte-robienie pajacyków,
-czerwone – kiwanie się na boki,
– zielone – kręcenie się wokół własnej osi.
Podczas muzyki, dzieci swobodnie poruszają się po pokoju. Na przerwę w muzyce, rodzic podnosi do góry jedno z wcześniej wykonanych kół, a zadaniem dzieci jest wykonanie tego zadania, które odpowiada danemu kolorowi.
4. Zabawa dydaktyczna „Co jest związane z Wielkanocą?” Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie piosenki. Spróbujcie wspólnie wymienić rzeczy, które związane są z Wielkanocą. Może poszukacie ich w domu? Są już przygotowane na Święta? Czego Wam jeszcze brakuje?
5. Na dzisiaj mam dla was również propozycję pracy plastycznej do wykonania-Wielkanocne zajączki. Oczywiście dla chętnych. Zaprezentujcie potem to, co udało wam się zrobić 🙂
Do wykonania pracy, będą potrzebne: kolorowa kartka z bloku-kolor zostawiam wam do wyboru, 2 rolki po papierze toaletowym-jedną proszę złożyć na pół-tak aby powstało coś na kształt uszka zajączka, biała i zielona farba plakatowa, pędzelek oraz czarny pisak.
Gdy kartka z bloku leży już na stole, zadaniem dzieci jest pomalowanie spodu rolki po papierze na biało-malujemy tylko tą część, którą po odbiciu na kartce pozostawi kółeczko. Następnie, odbijamy białe kółeczko w dowolnym miejscu na kartce-można od razu odbić 4 kółeczka-będą to głowy naszych zajączków. Teraz proszę o pomalowanie spodu złożonej wcześniej rolki również na biało i odbicie przy każdej głowie zajączków, 2 zajęczych uszek. Nasze zajączki będą oczywiście na zielonej łące. Zadaniem dzieci jest również, namalowanie zieloną farbę trawy, której na łące oczywiście najwięcej J-proszę dopilnować, żeby były widoczne zajączki. Trawę malujemy palcem wskazującym, pomiędzy zajączkami-w przedszkolu świetna zabawa, dlatego wam ją proponuję. Czekamy aż nasza praca wyschnie. Gdy już wszystko gotowe, praca sucha, przyszedł czas na narysowanie naszym zajączkom oczek, wąsików i nosków czarnym pisakiem. Powodzenia 🙂
6. Karty pracy dla chętnych i niezmordowanych 😉

kolorowanka dla maluszka

I jeszcze piosenka, która może umilać Wam czas.
Dobrego czasu życzymy Wam wszystkim.