Szczęść Boże, Kochani!
Witajcie w kolejnym tygodniu. To już Wielki Tydzień. Dlaczego Wielki? Bo to najważniejszy tydzień w roku dla chrześcijan. Będziemy wspominać to, co Pan Jezus zrobił zanim Go ukrzyżowano, jak umarł na krzyżu i… Zmartwychwstał. To wielkie wydarzenie, które zmienia nasze życie. Wiemy, że Bóg nas kocha, wybrał nas, abyśmy z Nim żyli wiecznie – jak uczy nas nasz Patron, św. Antoni, „zawsze, zawsze, zawsze…w niebie”. To wspaniała wiadomość.
W tym tygodniu zatem dalej będziemy mówili o Świętach Wielkiej Nocy. Zrobimy ozdoby i podsumujemy naszą wiedzę. Zapraszamy!
Temat tygodnia: Wielkanoc.
Starszaki
Temat dnia: Wielkanocne zamieszanie.
1. Na dobry początek dnia – gimnastyka 🙂
Ustawiamy się w rozsypce. Każdy rozkłada ręce na boki i wykonuje tzw. wiatraki, aby zapewnić sobie przestrzeń do ćwiczeń. Rodzic demonstruje kolejne ćwiczenia, a dzieci je powtarzają. Rozgrzewce może towarzyszyć dowolna energiczna muzyka.
– Marsz/trucht/sprint w miejscu (zmiana kierunku na znak, np. hop, stopniowanie wolno/szybciej/szybko).
– Wymachy rąk do przodu/do tyłu.
– Bieg z uderzaniem piętami o pośladki (na zmianę prawą/ lewą piętą, co trzeci krok – bieg w miejscu).
– Skłony – dwa kroki do przodu, następnie lewa ręka dotyka palców prawej nogi i zmiana.
– Dwa kroki do przodu, trzeci wykrok na boki lewą/prawą nogą.
– Krok odstawno-dostawny w parach. Rodzice łapią się za ręce z dziećmi (mogą też trzymać się za skrzyżowane ręce), po czym wykonują krok odstawno-dostawny. Przy niewielkiej powierzchni zalecamy ćwiczenie po obwodzie koła, niekoniecznie trzymając się za ręce.
– „Pajacyki” w parach. Uczestnicy stają naprzeciwko siebie. Wykonują wyrzut nóg na boki, po czym wracają do pozycji wyjściowej, uderzając jednocześnie dłońmi o dłonie partnera.
– Rodzice i dzieci stoją naprzeciwko siebie. Prawą ręką łapią lewą nogę partnera, a lewą ręką chwytają jego dłoń. W tej pozycji próbują podskoczyć.
2. Teraz propozycje dla dzieci, które spotkają się ze mną na platformie zoom. Przygotujcie proszę:
a) karty pracy do zabawy matematycznej „Kura i jej dzieci”. Proszę, aby dzieci miały wycięte kurki i kurczaki (nie dokładnie) oraz fasolę, groch lub kulki z papieru. Kurki mogą sobie pokolorować jeśli mają na to ochotę 🙂
b) do zabawy plastycznej będzie nam potrzebna rosnąca farba. Przygotujcie proszę 1 porcję mąki pszennej, 1 porcję soli, 1 porcję wody i jakieś barwniki (spożywcze lub np. kurkumę, sok z buraka lub starte kolorowe kredy), miseczkę, pędzel lub patyczek do szaszłyków i kartkę A4. Do tej zabawy potrzebna jest też kuchenka mikrofalowa… macie? I bądźcie, kochani Rodzice, w pobliżu 😉
3. Posłuchajcie opowiadania B. Kosmowskiej „Pamiętnik Kasi„. https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_WIOSNA_1_3_28_140_p3 Jeśli nie otwiera Wam się automatycznie strona z nagranym wierszem w e-podręczniku to wpiszcie proszę cały link jeszcze raz w przeglądarce – zwróćcie uwagę na końcowe numery!
Opowiedzcie, raz jeszcze, o świątecznych zwyczajach. Jakie dni wymieniła Kasia w swoim pamiętniku? Co działo się w poniedziałek, co w piątek, a co w niedzielę?
4. Zabawa „Gęsi”. Kto z Was widział gęś? Teraz Wy się nie zamienicie. Gęsi spacerują z rękoma – skrzydłami wzdłuż ciała, splecionymi za plecami. Szyję mają wyciągnięta jak najwyżej. Na klaśnięcie rodzica zatrzymujemy się i przestępujemy z nogi na nogę machając jednocześnie skrzydłami w górę i w dół.
5. Kolejna zabawa to kodowanie. Potrzebne nam są wydrukowane karty pracy i kredki. Rodzic odcina kody i dyktuje dziecku, które pola należy pomalować na odpowiedni kolor. Po zakolorowaniu jednej połowy obrazka – dziecko koloruje pola symetrycznie do pokolorowanych. Oś symetrii zaznaczona jest kropkami. Dzieciom 5letnim lepiej podyktować drugą część obrazka podając hasła: 1F, 1G na żółto itd.
6. Zabawa „Które jajko schował lisek?”. Do tej zabawy potrzebujemy 8 pisanek (mogą być jakieś z ubiegłego tygodnia, plastikowe, jakie mamy lub wycięte na szybko z papieru – ważne, aby każda była inna). Rozkładamy pisanki na dywanie. Dzieci zapamiętują je i zamykają oczy. W tym czasie „lisek” chowa jedną z pisanek. Dziecko próbuje odgadnąć, której pisanki brakuje.
7. Zabawa muzyczna „Muzyczne ręce”. Może niektórzy pamiętają tę zabawę z naszego ostatniego spotkania wielkanocnego… Będziemy rytmicznie: na melodię A uderzać rękoma w podłogę, kolana, ręce (4x), na melodię B udawać grę na pianinie, melodia C – młynek w górę i w dół. Utwór składa się A B A B C A B A B C
8. Pamiętajcie o spacerze lub zabawie w Waszym ogrodzie. Proponuję zabawę „Kurczaki na grzędę”. Wyznaczamy w ogrodzie miejsce, które będzie grzędą. Dzieci wesoło biegają po ogrodzie, na hasło: Kurczaki na grzędę”, dzieciaki-kurczaki muszą jak najszybciej znaleźć się na grzędzie.
Młodszaki
Temat dnia: Wielkanocnych przygód ciąg dalszy.
1.Na dobry początek dnia, proponuję się troszkę poruszać. Zadanie dzieci będzie polegało, na poruszaniu się w rytm muzyki. Zachęcam do marszu, podskoków i biegu również rodziców. Uważajcie na siebie podczas wykonywania ćwiczeń.
2.Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej ,,Na podwórku”.
Gospodyni razem z dziećmi święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho! O-ho, ho, ho, jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku i gdacze z radości.
– Ko, ko, ko, ko. Ku, ku, ku, ku. Wita wszystkich gości. Kogut dumnie pierś wypina. – Ko, ko, ki, ku.
Ale pięknie wyglądają twe jajka w koszyku.
Pytania do wiersza:
– Co szykowały dzieci razem z gospodynią?
– Kto biegał po podwórku i gdakał z radości?
– Kto witał wszystkich gości?
– Kto chwalił jajka w koszyku?
3. Ćwiczenie fonacyjne ,,Kury na podwórku”. Zadanie rodziców polega na odczytaniu sylab z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko !Ko, ko, ki, ku! Ku, ku, ku ,ku! Następnie dzieci powtarzają sylaby na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.
4. Ćwiczenie oddechowe ,,Koszyczek i jajeczka”. Potrzebne będą – słomka, kartka z bloku, a także małe jajka wycięte z papieru. Kartkę kładziemy na stole, a wokół niej rozkładamy małe pisanki. Zadanie dzieci polega na przeniesieniu pisanek, przy użyciu słomki do koszyczka, którym w tym ćwiczeniu jest kartka papieru. Kładą słomkę na kolorowym jajku, wciągają powietrze w słomkę, zasysając jajko i przenoszą je do koszyczka. Powodzenia 🙂
5. Zabawa przy piosence ,,Zając długie uszy ma”.
6. Karta pracy, polegająca na znalezieniu i dopasowaniu pisanek, takich samych jak są w koszyczku. Należy połączyć takie same kolory pisanek.
Karta pracy
7. Rzeżucha na Wielkanoc to coś, co może ozdobić stół, ale być też smacznym dodatkiem np. do jajek. Jej uprawa nie jest skomplikowana, właściwie wszystko, co potrzebujemy to nasiona, resztę mamy w domu 🙂 Proponuję, abyście wspólnie z dziećmi założyli kolejną hodowlę, tym razem będzie to właśnie hodowla rzeżuchy.
– Potrzebujemy nasiona (najlepiej zaopatrzyć się w dwie paczuszki, aby móc wysiać ją dość gęsto), naczynie, w którym będziemy je wysiewać (np. talerzyk lub płaską miseczkę) oraz podłoże – może to być lignina, wata, kilka warstw ręcznika papierowego lub drobna gaza.
– Co dalej? Do naszego naczynia układamy mokre podłoże (rzeżucha lubi wilgoć), a następnie wysypujemy nasionka. To tyle. Podłoże lepiej namoczyć wcześniej, gdy zrobimy to po rozłożeniu nasion, mogą one rozłożyć się nierównomiernie. Jeśli chcemy zmoczyć je później, lepiej robić to spryskiwaczem niż dużym strumieniem.
– Pierwsze nasionka kiełkują już około 2-3 dni po ich wysianiu.
– Pamiętajcie, że rzeżucha lubi ciepło, najlepiej hodować ją na parapecie, gdzie będzie miała dużo światła.
8. Zabawa ruchowa ,,Omiń jajka”. Potrzebne będą pisanki różnej wielkości, które Państwo już mają w swoich domach z poprzednich zabaw. Jeżeli nie, załączam do wydruku. Rodzic rozkłada pisanki na dywanie, a zadaniem dzieci jest chodzenie na czworaka i omijanie pisanek.
Życzymy wszystkim dobrej zabawy! Do jutra.