Zdalnie – dzień… kolejny ;) (środa)


Chrystus Zmartwychwstał! Alleluja!
Szczęść Boże!
Witajcie Kochani. Jesteśmy już po Świętach. Czy jest w Was radość tych Świąt? Pan Jezus Zmartwychwstał i to jest bardzo dobra nowina! Śpiewajcie w domu Wielkanocne piosenki – Zwycięzcę śmierci już na pewno znacie. To może w tym tygodniu nauczymy się jeszcze jednej piosenki? Spróbujcie! Jezus zwyciężył. Zaczynamy kolejny tydzień.

Temat tygodnia: Wiosenne powroty.

Starszaki
Temat dnia: Gdzie budować gniazdo?
1. Zacznijmy od ćwiczeń – po świętach dobrze nam wszystkim zrobią 🙂 Zapraszam do skorzystania z piosenki “Wiosenne porządki” z Bliżej Przedszkola. Pamiętacie? Pisałam już kiedyś jak do nich się dostać. Kod: bpkwiecien. link do strony
– Obserwujemy powracające ptaki. Spacerujemy po pokoju. Na hasło: Skowronek! dzieci kładą się na brzuchu, podnoszą łokcie nad podłogę, naśladują obserwowanie przez lornetkę.
– Oglądamy przebiśniegi. Spacerujemy po pokoju. Na hasło: Przebiśnieg! Robimy przysiad i patrzymy na podłogę.
– Uwaga! Kałuża. Rozkładamy na podłodze szale, klocki, albo coś innego co dziś będzie kałużą. Dzieci spacerują między nim, a na … tak, tak, hasło: Kałuża! Przeskakują przez krążki – wszystkie po kolei.
– Uciekaj! Pada deszcz. Wyznaczamy jakieś miejsce w pokoju, które będzie naszym domkiem. Dzieci biegają sobie po pokoju,a na hasło: Deszcz! uciekają do domku.
2. Dziś, po Świątecznym odpoczynku, czeka na nas nowa literka. Pamiętacie co musimy mieć pod ręką? Nasze kolorowe kartoniki i literki. Pamiętacie o czym mówiliśmy przed Świętami? Dużo dowiedzieliśmy się wtedy o… jajkach. Podzielcie słowo jajka na sylaby. Teraz na głoski… Jaka głoska jest na początku tego słowa? Tak, “J” jest naszą dzisiejszą literką. Jakie znacie słowa, które rozpoczynają się na “j”? Znacie słowa, które “j” mają w środku? a na końcu? Świetnie.
Uwaga! Teraz do gry wchodzą kartoniki. Z białych układamy schemat słowa “jajka”, pamiętacie? – tyle kartoników ile głosek. Super! Gotowe? Zróbmy to samo ze słowem “Jola”. To teraz zastanówmy się czy “j” to spółgłoska czy samogłoska? Powiedzmy długo jiiiiiii i krótko ji, ji, ji! Czyli “j” to spółgłoska. Extra! Jakim kolorem zaznaczamy spółgłoski? Niebieskim. Ok. Idziemy dalej. Teraz możemy zamienić biały kartonik oznaczający “j” w słowie jajka i Jola na niebieskie kartoniki. Z resztą kartoników robimy to samo – spółgłoski są niebieskie, a samogłoski czerwone. Brawo!
Kto z Was już wie jak wygląda litera “J,j”? Przypomnijcie mi kiedy stosujemy duże, a kiedy małe “j”. Teraz zamieńcie czerwone i niebieskie kartoniki literkami – nie wszystkie 5latki muszą to zrobić!
Mam nadzieję, że każdy już ma pięknie ułożony wyraz j a j k a oraz J o l a! Brawo, brawo! Udało się! to poćwiczmy z tymi literkami. Uzupełnijcie zadania z kart pracy.


5 latki (s.64)

6 latki i jeszcze to (s. 52-55)

3. W tym tygodniu będziemy rozmawiali o ptakach. Na pewno wiele o nich wiecie, ale mam nadzieję, że będziecie mieli okazję dowiedzieć się jeszcze trochę więcej. Pamiętacie, że nie wszystkie ptaki zimują w Polsce… Niektóre na zimę odlatują, bo jest im tutaj za zimno. Wiosną ptaki wracają do Polski. Jakie ptaki znacie? A wiecie co ptaki muszą zrobić kiedy do Polski wrócą? Tak, muszą znaleźć dla siebie dom. A gdzie mieszkają ptaki? Zaraz się dowiecie.
Zapraszam Was do mojej zabawy. Kliknijcie i bawcie się dobrze. Gdzie mieszkają ptaki?

4. Na koniec jeszcze karty pracy dla niestrudzonych.

Młodszaki
Temat dnia: Powroty ptaków.
1. Po świątecznej przerwie proponuję na miły początek dnia zestaw ćwiczeń. Potrzebna będzie tylko dowolna muzyka. Podczas gdy gra muzyka, dziecko maszeruje po pokoju. Na przerwę w muzyce wykonuje następujące ćwiczenia:
– krążenie ramion do przodu i do tyłu,
– wymachy rąk w przód i w tył z równoczesnym uginaniem kolan,
– cztery kroki w stronę okna i z powrotem,
– wspięcie na palcach – uniesienie rąk do góry, opad na całe stopy i ręce w dół.

2.Po porannej gimnastyce, zachęcam do wysłuchania opowiadania A. Widzowskiej ,,Powrót bociana”.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. – Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek. – Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec. – To jest gniazdo bociana. – Dziadku, tam nikogo nie ma. – Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia. – Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec. – Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. – Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? – Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. – I one też kiedyś odlecą? – Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił. – Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek. – Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł. – I dziobów – dodał chłopiec. Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. – Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają! – Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe. – Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?
– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle. – Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała  historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk: Kle, kle Klekotaniem zbudził bociek całe gniazdo swoich pociech. Kle, kle dzwoni w ptasich główkach niczym głośna ciężarówka! – Znowu tatko tak klekoce, że zarywa boćkom noce? Czemu tatuś nasz kochany taki dziś rozklekotany? Bocian skrzydłem dziób zasłania, sen miał nie do wytrzymania! – Ach, obudźcie mnie już, błagam, bo was chciała połknąć żaba!

• Porozmawiajmy o tym opowiadaniu:
− Dokąd pojechał Olek?
− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

3.Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną. Zdjęcia:  szpaka, skowronka, żurawia, jaskółki, bociana.

Obejrzyjcie wspólnie zdjęcia, rodzica proszę o przeczytanie nazw poszczególnych ptaków. Zadaniem dziecka, jest rozpoznanie ptaka, którego opisze rodzic i wskazanie go na plakacie. Wskażcie wspólnie poszczególne części budowy ptaka: głowę, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi.

4.Zabawa ruchowa Ptaki do gniazd. Potrzebne nam będą 4 kartki gazety. Gazety rozkładamy na podłodze, tłumacząc dziecku, że są to gniazda poszczególnych ptaków: pierwsze słowika, drugie jaskółki, trzecie szpaka i ostatnie żurawia. Postarajcie się wspólnie zapamiętać, które gniazdo jest czyje 🙂 Podczas gdy rodzic wyklaskuje rytm, dziecko naśladując lecącego ptaka, porusza się pomiędzy gniazdami. Na przerwę, wymieniamy nazwę ptaka, który musi powrócić do swojego gniazda, a zadaniem dziecka jest zajęcie miejsca w odpowiednim gnieździe i ukucnięcie. Zabawę powtarzamy tyle razy, aby każde z gniazd było zajęte.

5. Zadania kartkowe 🙂
3latki

6.Praca plastyczna dla wytrwałych Błyszczące ptaki. Potrzebna nam będzie nieużywana płyta Cd, kolorowy papier, klej magic, a także czarny pisak lub plastelina. Z kolorowego papieru wytnijcie 5 pasków mniej więcej 10 cm, które po sklejeniu ze sobą ich końców, utworzą kolorowy ogon naszego ptaka. Przygotujcie też 3 paski ok.8cm, które będą piórami. Gdy już są gotowe-dłuższe paski, przyklejcie do płyty od spodu, tzn. tak, aby jak patrzycie na brzuszek naszego ptaka, którym jest właśnie płyta, nie było widać miejsca przyklejenia kolorowego ogona. Po przeciwnej stronie ogona, przyklejamy trójkątny dzióbek naszego ptaka, a na dole dwa prostokątne paski, które będą nogami. Gdy macie Państwo plastelinę trzeba zrobić kuleczkę i przykleić w miejsce oka. Oko można narysować czarnym pisakiem. Kolorowe pióra-krótsze paski, przyklejamy na środku brzuszka w miejscu gdzie znajduje się dziura w płycie. Powodzenia 🙂 i do jutra.