Zdalnie – piątek.


Szczęść Boże!
Witajcie w piątek. Już za kilka dni Niedziela Miłosierdzia Bożego. Zobaczcie co dla Was przygotowałam – kliknij tutaj.

A teraz zapraszam Was na kolejne spotkanie z ptakami. Ciekawa jestem czy już potraficie je rozpoznawać po wyglądzie i po głosie. Nie wiem jak u Was, ale u mnie w ogrodzie jest dużo różnych ptaszków i pięknie nam śpiewają.

Starszaki
Temat dnia: Sąsiad szpak.
1. Jak zawsze zacznijmy od rozruszania ciała. Skorzystajcie ze środowej propozycji. Dziś dodamy jeszcze ćwiczenia separacji ruchów – dziwnie brzmi? To tylko wprawianie w ruch jednej części ciała, niezależnie od ruchów innych części ciała 😉
– wyciągamy prawą rękę poziomo w bok, a lewą pionowo w górę
– prawa ręka poziomo w przód, lewa pionowo w górę
– prawa ręka poziomo w przód, lewa pod kątem w górę
– prawa ręka pod kątem w górę, lewa pod kątem w dół. Ufff!
– prawą dłoń zaciskamy, a w tym samym czasie rozchylamy lewą dłoń
– uderzamy czubkami palców o blat stołu, na zmianę: zewnętrzną stroną dłoni i wewnętrzną
– zaciskamy pięść wokół kciuka
– unosimy po jednym palcu dłoni opartej palcami o stół.
Świetnie! Teraz jesteśmy gotowi do dalszej zabawy.

2. Zabawa fonematyczna “Co to za ptak?”. Rodzic podaje głoski, a dziecko wymyśla nazwy ptaków rozpoczynające się na zadaną głoskę, np. a – albatros, b – bocian, c – ja nie znam 😉 d – dudek itd.

3. Zapoznanie z wyglądem szpaka.

Wskażcie, proszę, na zdjęciu, te części ciała szpaka, które świadczą o tym, że jest to ptak. Opowiedzcie jak wygląda szpak – jakie ma pióra, dziób.
Kilka ciekawostek o szpakach: Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami. Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.

4. Posłuchajcie teraz opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby pt. Sąsiad szpak. kliknij tutaj

Odpowiedzcie na pytania:
− Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?
− Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?
− Gdzie założył gniazdo szpak?
− Jakie odgłosy naśladował szpak?
− Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?
− Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?
− Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?
Otwórzcie stronę z książki (tutaj) i przeczytajcie tekst (6latki) lub posłuchajcie, co przeczytają Wam Rodzice (5latki).

5. Zabawa “Wyścigi piórek”. Czy macie w domu jakieś piórka? Mam nadzieję, że jakieś się znajdą (jeśli nie, zastąpcie je piórkiem zrobionym z papieru). Usiądźcie na podłodze. Połóżcie przed sobą piórka. Waszym zadaniem jest przedmuchanie piórek na drugi koniec pokoju. Kto wygrał?!

6. Zapraszam Was do zrobienia sobie “Ptasiej książeczki”. Potrzebne nam będą kartki białe (co najmniej 5 kartek A4), jedna kolorowa, wstążka, dziurkacz, klej, nożyczki i wydrukowane ptaszki (jeśli ktoś nie może wydrukować zapraszam do tego, aby spróbował narysować ptaszki).
Z białych kartek i kolorowej kartki zróbcie książkę – składamy kartki na pół i robimy dziurki dziurkaczem, tak aby wszystkie razem związać wstążką. Ozdabiamy okładkę i podpisujemy imieniem, można też wpisać tytuł. Następnie wycinamy ptaki i ich nazwy i wklejamy do naszej książeczki – to sprawdzi też Waszą znajomość ptaków. Jeśli jakiegoś nie znacie – poszperajcie w internecie. Wklejcie najpierw te, które można spotkać w Waszych ogrodach lub na działkach, te, które już widzieliście. Strony ozdabiajcie jak chcecie – może dorysujecie miejsce, w którym widzieliście tego ptaka? Jestem bardzo ciekawa jak Wam wyjdzie książeczka… Czekam na zdjęcia.

7. Wybierzcie się na spacer i poobserwujcie ptaki. Jakie znajdziecie? Może spotkacie szpaka? Co Wam powie?
Zapraszam też do zabawy ruchowej. Potrzebne nam będzie ringo, albo plastikowy talerz i skakanki lub jakiś sznurek – mogą też być patyki. Ze skakanek lub innych przedmiotów układamy drogę przez ogród (szerokość ok. 30 cm). Zadaniem dziecka jest pokonać dróżkę z ringo lub talerzem na głowie. Muszą iść tak, aby nie zejść z drogi ani nie zgubić krążka z głowy. Powodzenia.

8. Spora porcja kart pracy. Pamiętajcie macie też sobotę. Nie trzeba robić wszystkiego…

Młodszaki
Temat dnia: Malowane wiosenne kwiaty.
1. Tradycyjnie już proponuję zacząć dzień od gimnastyki. Można dzisiaj posłużyć się grą – wiosenna gimnastyka.

2. Zadanie matematyczne Kolory wiosny. Potrzebne nam będę liczmany-kolorowe klocki.  Zadaniem rodzica jest ułożenie wzorów z kolorowych klocków. Rodzic nazywa, liczy i układa klocki w danym kolorze, np. wzór do ułożenia: 1 czerwony klocek, 2 żółte klocki, 3 zielone klocki, 4 niebieskie klocki. Zadaniem dzieci jest ułożenie takiego samego wzoru, nazwanie kolorów jak również przeliczenie ile klocków danego koloru użyło. Wzory można układać według własnego pomysłu, ważne, aby kilka razy powtórzyć daną zabawę matematyczną w celu utrwalenia liczenia, odwzorowywania, a także w celu utrwalenia kolorów.

3. Zabawa matematyczna “Grządki Oli”. Usiądźcie obok siebie. Potrzebne będą dwa białe paski papieru, które będą grządkami, oraz 8 kolorowych wyciętych kół z papieru lub klocki (po 2 takie same-2 żółte, 2 zielone, 2 czerwone i 2 niebieskie). Jeden z pasków papieru – grządkę ma rodzic, drugą dostaje dziecko. Każdy dostaje też po jednym kolorze koła lub klocki – są to kwiatki. Rodzic wyjaśnia, że Ola sadzi kwiatki i układa na swojej grządce koła w odpowiedniej sekwencji: żółte, czerwone, zielone. Prosi dziecko, aby pomogło dokończyć Oli i ułożyło koła-kwiatki w taki sposób, aby zachować odpowiedni rytm, czyli: żółte, czerwone, zielone. Zabawę można powtórzyć kilka razy dokładając też 4 kolor koła-kwiatka, lub zmieniając kolejność ułożenia kolorów na różne sposoby. Zabawa ta ćwiczy umiejętność dostrzegania rytmu, jak również jego kontynuację. Powodzenia 🙂

4. Po zabawach z matematyką, zapraszam was do kwiatowego walczyka.

5. Zobaczcie proszę, jak wygląda krokus i spróbujcie go opisać, następnie wykonajcie kartę pracy.

krokusy

6. Zabawa na świeżym powietrzu “Odgłosy wiosny”. Podczas wiosennego spaceru lub zabawy w waszym ogrodzie, można pobawić się w wiosenne odgłosy, jakie możemy usłyszeć wiosną:
– kum-kum – żaba,
– kle-kle – bocian,
– ku-ku – kukułka,
– kapu-kap – wiosenny deszcz,
– ćwir-ćwir- wróbel,
– fiju-fiju – skowronek,
– szzz-szszzzz – wiosenny wiatr.

7. Zbliża się weekend. Może ktoś z Państwa ma w domu pestki dyni? Jeżeli tak, to zaproponuję do wykonania pracę plastyczną, do której właśnie będą potrzebne pestki dyni, farby-żółta i fioletowa (kolor ten powstaje po zmieszaniu farby czerwonej i niebieskiej, jeżeli nie ma w zestawie), zielona kartka z bloku, klej, oraz zielona kredka bądź pisak. Zadaniem dzieci jest pomalowanie pestek dyni na dany kolor-9 pestek fioletowych i 9 pestek żółtych. Kiedy wyschną, przyklejcie je proszę na kartkę w podany sposób-3 pestki utworzą jednego krokusa. Krokus powinien wyglądać tak – kliknij tutaj. Następnie domalujcie łodygę i liście kredką lub pisakiem i gotowe 🙂

Bawcie się dobrze. Spokojnego weekendu, błogosławionej niedzieli i do poniedziałku.