Zdalnie – wtorek.


Szczęść Boże!
Witajcie w ten piękny wtorkowy dzień. Jak się dzisiaj macie?
Chcecie być strażnikami przyrody? Tak? Wiecie już jak ważną sprawą jest dbanie o naszą Ziemię… Zatem zapraszam na kolejną porcję zabaw.

Starszaki
Temat dnia: Jak dbać o przyrodę.
1. Zgadnijcie od czego zaczniemy… Oczywiście, że od rozruszania ciała. Dzisiaj proponuję ćwiczenia poranne – po angielsku. Znacie wszystkie polecenia, a jeśli nie wszystkie pamiętacie to teledysk Wam przypomni i pomoże. kliknij tutaj i baw się dobrze 🙂

2. Zabawa z kartami pracy. Obejrzyjcie obrazki z KP cz. 4 s. 14-15. Powiedzcie, czy Olek i Ada dbają o przyrodę? W jaki sposób? A jak Wy dbacie o przyrodę? Zobaczcie jakie rośliny są w Polsce chronione.

3. Zabawa matematyczna.
Potrzebne nam będą karty wydrukowane – karta H i I dla dziecka, karta klasyfikowanie dla Rodzica. Na karcie dla Rodzica sylwetka ludzików oznacza większe, mniejsze; kolory – wiadomo; kształty to kwiaty (róża, pierwiosnek, tulipan).
Zadania:
– Przyjrzyjcie się kartom. Co jest na nich przedstawione?
– Jak można te obrazki podzielić? Tu pomysłów może być wiele: wielkość, kształt, kolor.
– Rozłóżcie karty na dwie grupy tak, aby w jednej były obrazki dużych kwiatów, a w drugiej małych.
– Jak możemy zaznaczyć, że tu leżą obrazki małych kwiatów? Pokazujemy kartoniki Rodziców i dziecko wybiera – mały ludzik.
– Jak zaznaczymy na kartoniku, że obok leżą obrazki dużych kwiatów? Duży ludzik.
– Rozłóżcie karty według kolorów. Wybierzcie, które kartoniki będą pokazywały że tu leżą kwiatki czerwone, różowe, żółte.
– Rozłóżcie karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów.
– Jak zaznaczymy, jakie kwiaty są w każdej grupie? (obrazkami Rodzica: róża, pierwiosnek, tulipan).
– Teraz dzieci zsuwają swoje karty, a Rodzic wskazuje którą cechę dzieci mają wskazać np. pokazuje jeden z kolorów, albo jednego z ludzików, a dziecko mówi co ma pokazać – kolor, wielkość, kształt.
– Jeśli dziecko sobie z tym dobrze radzi to przechodzimy do kodowania dwóch cech. Pokazujecie teraz dwie cechy, np. małe, żółte. Dziecko wybiera ze swoich kartoników wszystkie małe żółte kwiaty. Potem możemy dołożyć trzecią cechę np. małe, czerwone, róże. Itd.

4. Zapraszam na porcję ćwiczeń gimnastycznych. Potrzebna nam będzie gazeta. Rozłóżcie jej kartki na dywanie lub na trawie 🙂
Część wstępna.
• Dzieci poruszają się w dowolny sposób, ostrożnie, między rozłożonymi gazetami. Na polecenie zatrzymują się i podnoszą gazetę.
• Dzieci biegają potrząsając gazetą trzymana oburącz w górze. Na klaśnięcie i zapowiedź: Burza, zatrzymują się i – przyjmując dowolną pozycję – chronią się przed zmoknięciem, wykorzystując gazetę.
Część główna.
• Dzieci stają w rozkroku, trzymając oburącz złożoną gazetę – w skłonie w przód wymachują gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach prostują się i potrząsają gazetą w górze.
• Wykonują klęk podparty, dłonie mają na gazecie, skierowane palcami do środka – przy zgiętych w łokciach rękach opadają tułowiem w przód, dotykają gazety brodą i powracają do pozycji wyjściowej.
• W leżeniu przodem – unoszą gazety trzymane za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach, skierowane w bok), dmuchają na gazety i wprowadzają je w ruch.
• Kładą gazety na podłodze, zwijają je po przekątnej w rulonik i przeskakują przez nie bokiem z jednej strony na drugą, od jednego końca do drugiego.
• W staniu, ruloniki trzymają za końce, z przodu – przekładają nogę przez rulonik, wytrzymują w staniu jednonóż, wykonując dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie tą samą drogą przejście do pozycji wyjściowej (ćwiczenie należy wykonać prawą nogą i lewą nogą, na zmianę).
• Ugniatają gazety tak, aby powstały kulki (piłki) – rzucają kulkami i chwytają je w miejscu, w chodzie, w biegu; rzucają i chwytają, wykonując dodatkowe zadania, np.: przed chwytem wykonują klaśnięcie, dotykają ręką podłogi, robią rękami młynek, wykonują obrót itp.
• W leżeniu przodem – przetaczają kulki z ręki do ręki, podrzucają kulki oburącz, jednorącz.
• Maszerują z kulką na głowie.
• Dzieci wkładają kulki między kolana. Na sygnał, skacząc obunóż skokiem kangura, poruszają się w wyznaczone miejsce.
Część końcowa.
• Dzieci maszerują we wspięciu na palcach, z kulką na głowie, i przechodzą do siadu skrzyżnego.
• W siadzie skrzyżnym – wykonują skręty głową w prawo, w tył i w lewo, w tył.
• W siadzie podpartym, kolana mają rozchylone, kulki położone między stopami – podrzucają kulki stopami, chwytają rękami.
• W marszu, kulki trzymane w dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe – wykonują wdech nosem i próbują zdmuchiwać kulki z dłoni.
• Dzieci odkładają kulki na wyznaczone miejsce.

5. Zabawy badawcze na dworze. Potrzebny nam będzie balon, słomka do napojów, kubek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce.
Gdzie znajduje się powietrze? Jaki ma kolor, kształt, zapach? Skąd wiemy, że jest ono wokół nas?
Nadmuchajcie balon. Popatrzcie jak się zwiększa. Wypuśćcie z niego powietrze w kierunku twarzy. Co czujecie?
Wciągnijcie powietrze do płuc i wydmuchajcie je przez słomkę do wody w kubku. Co się dzieje? Powstają bąbelki?
Dmuchnijcie na paski bibuły. Co się z nimi dzieje?
Powietrza nie możemy zobaczyć ani powąchać. Można je poczuć, ale tylko wtedy gdy porusza się jako wiatr. Jest ono bardzo ważne zarówno dla ludzi, zwierząt i roślin. Powietrze może zostać zanieczyszczone dlatego wspólnie musimy dbać o jego czystość.

6. W pierwszym ćwiczeniu poznaliście niektóre rośliny chronione w Polsce. Zobaczcie, jakie zwierzęta podlegają ochronie w naszym kraju. Czy wiesz, co to znaczy, że zwierzęta są pod ochroną? To znaczy, że jest ich już bardzo mało i trzeba o nie szczególnie dbać.

7. Jeszcze jedno zadanie. Uzupełnij kartę pracy “Litery i liczby” cz.2, s. 74. Opowiedz co dzieje się na obrazku i uzupełnij go.
kliknij tutaj

Młodszaki
Temat dnia: Wypoczynek w lesie i nad wodą.
1. Jak to mówią ,,Żyj zdrowo na sportowo”. Tradycyjnie już proponuję zacząć dzień od ćwiczeń. Zakręć kołem i wykonaj polecenie, które wskaże 🙂
kliknij tutaj

2. Obejrzyj obrazki
tutaj i tutaj
Wczoraj poznaliśmy 2 sposoby dbania o naszą planetę. Jednym z nich jest segregacja śmieci, drugą recykling. Po obejrzeniu wyżej przedstawionych obrazków, które pokazują zanieczyszczoną wodę, las, jak również powietrze. Zastanówcie się proszę, co mogło być przyczyną tych zanieczyszczeń?
Czy wyobrażacie sobie życie bez wody i bez powietrza? Do czego potrzebna jest nam woda? Do czego potrzebne jest nam powietrze? Dlaczego ważne jest, by lasy były czyste? Spróbujcie odpowiedzieć na te pytania. Mam nadzieję, że doszliście do wniosku, że bez wody jak i bez powietrza, nie byłoby życia. Głównym składnikiem powietrza, którym oddychamy jest tlen, który produkują drzewa jak również wszystkie inne rośliny. Dlatego tak ważne jest, aby wspólnie dbać o środowisko, w którym żyjemy.
– Wypowiedzi dzieci na temat czystej i brudnej wody. Nalejcie do dwóch słoików, bądź szklanek wodę. Do jednego czystą, do drugiego brudną (można ją specjalnie pobrudzić, np. ziemią). Poproście dzieci, aby wypowiedziały się na temat wody, którą widzą w naczyniu. Zadajcie im pytanie-z którego naczynia chciałyby się napić wody i dlaczego?
– Kolejnym ze sposobów dbania o naszą planetę jest nie tylko dbanie o czystość naszych wód, ale także oszczędzanie jej. Na świecie jest wiele krajów, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, jest słodka. Wcale nie ma jej tak dużo. Woda, która znajduje się w np. w morzach, jest słona i nie nadaje się do picia. Zarówno ludzie jak i zwierzęta, jak również rośliny potrzebują do życia słodkiej wody. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy jej zanieczyszczać i marnować jej bez potrzeby.

Posłuchacie piosenki – Piosenka ekologiczna
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Co robią kominy wielkich fabryk?
− Jak myślicie – dlaczego do rzek płynie brudna woda?
− Co to jest smog?- Smog jest to zjawisko atmosferyczne powstałe na skutek wymieszania się mgły z różnymi spalinami, dymem. Zanieczyszczenie powietrza, jakim jest smog, powstaje wskutek przedostawania się do atmosfery szkodliwych związków chemicznych, szkodliwych substancji.
− Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
− Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
− Czy melodia tej piosenki zachęca do maszerowania czy do spania?Zastanówmy się wspólnie, co można zrobić, żeby nie zanieczyszczać powietrza, którym wszyscy oddychamy. Mam dla was małą podpowiedź. Obejrzyjcie wspólnie obrazki i opowiedzcie co na nich widzicie?

3. Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki ekologicznej Rybki. Dzieci podczas zwrotek, robią smutną minę i nie ruszają się. Natomiast podczas refrenu naśladują wesołe pluskanie się rybek w wodzie (naśladują ruchy rybek).

4. Czas na karty pracy
3 latki

5. Ćwiczenie oddechowe z wykorzystaniem wody. Potrzebna będzie miseczka z wodą i słomka.
Poproście dzieci, aby zanurzyły słomkę w wodzie i zaczęły dmuchać – wówczas powstają bąbelki, które będą widoczne na wodzie.
Kolejnym ćwiczeniem oddechowym jest dmuchanie słomką na powierzchnię wody – wtedy powstają fale, widoczne na wodzie.

6. Zabawa ruchowa Zbiorniki wodne.
Można się w tę zabawę pobawić na świeżym powietrzu lub w domu. Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju bądź po placu, natomiast kiedy rodzic wypowie słowo: rzeka, jezioro, staw, morze zadaniem dzieci jest zatrzymanie się w miejscu. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

Bawcie się dobrze i bądźcie zdrowi 🙂 Miłego dnia. Do jutra!