Szczęść Boże!
Witajcie moi kochani. Jak minął Wam weekend? Była zabawa? Mam nadzieję, że nie zabrakło zabaw na podwórku, leśnego spaceru?
Dziś zaczynamy kolejny tydzień. Wiecie, już niedługo będą ważne dla naszej Ojczyzny dni – Święto Flagi i Święto Konstytucji 3 Maja. Przygotujemy się do tych uroczystości razem.
Temat tygodnia: Moja ojczyzna.
Starszaki
Temat dnia: Co to jest Ojczyzna?
1. Zapraszam na ćwiczenia poranne 🙂 kliknij tutaj, a dowiesz się jakie zadania na Ciebie czekają.
2. Zabawa „Kolorowy szyfr”. Potrzebne nam będą karty z kodami i kolorowy alfabet – pliki do pobrania (możecie je również przerysować).
Zadaniem dzieci jest znalezienie liter, które mają wzór i kolor pasujący do kodu. Po dopasowaniu liter będą mogły odczytać hasła. Jak one brzmią?
3. Posłuchaj piosenki „To jest mój kraj” i obejrzyj mapę Polski. Piosenkę znajdziecie w płytotece Bliżej przedszkola – kod bppatrioci.
Obejrzyjcie mapę Polski. Co na niej widzicie. Przypomnij sobie, gdzie w Polsce są góry, a gdzie morze. Znajdźcie Wisłę. Przez jakie miasta przepływa?

4. Zabawa „Co najbardziej kocham w mojej ojczyźnie?”
Potrzebna nam będzie mapa Polski i kilka serduszek papierowych. Niech każdy z domowników opowie jakie miejsce w Polsce kocha najbardziej i dlaczego. Potem niech położy w tym miejscu jedno serduszko. Ciekawa jestem Waszych ulubionych miejsc 🙂
5. Zabawa „Most na Wiśle”. Potrzebna nam do tej zabawy skakanka lub jakaś linka – ona będzie naszą Wisłą. Zadaniem dzieci jest marsz po pokoju lub po ogrodzie, a na hasło: przejdź przez most – dzieci ostrożnie, stopa za stopą przechodzą po skakance na drugą stronę.
6. Kilka zagadek o Polsce… Tę zabawę najlepiej przeprowadzić z mapą pod ręką. Można przy okazji wskazać części naszego kraju o których mówią zagadki.
Co to jest?
Na północy kraju
lata mewa śmieszka.
Czy wiesz, przedszkolaku,
nad jakim morzem mieszka? (Morze Bałtyckie)
Choć daleko od morza leżą te góry,
to górale tak za Bałtykiem wzdychają,
że wielki staw między górami
Morskim Okiem nazywają. (Tatry)
Pływa łódka po jeziorze,
a po niebie suną chmury.
W lasach biega pełno zwierza.
Wiesz, gdzie leżą pojezierza? (Mazury)
Płynie przez Polskę
błękitna wstęga.
Od Baraniej Góry
do Bałtyku sięga. (Wisła)
Na południu Polski pagórki i doliny
tworzą rozległe i piękne wyżyny.
A na północy królują równiny
tereny bez pagórków zwą się… (niziny)
7. Jak już poznaliśmy wszystkie krainy geograficzne Polski to zapraszam do zabawy plastycznej „Mapa Polski”. Potrzebne nam będą… różne rzeczy 😉 Zaczniemy od wydrukowania szablonu konturu Polski – można narysować. Potem możecie włączyć inwencję twórczą, albo posłużyć się moimi podpowiedziami. Wykleimy mapę posługując się różnymi materiałami. Zacznijmy od gór – zróbcie brązowe farby rosnące, jak? każdy już wie (woda, mąka, sól – wszystkiego tyle samo, potem mikrofala). Potem wyżyny zaznaczymy na żółto i możemy to zrobić bibułą – urywamy małe paski i robimy z nich kulki, które przyklejamy jako nasze wyżyny. Reszta Polski to niziny zielone – tu może być zwykła farba, przyklejona trawa, plastelina. Z niebieskiej wstążki zróbmy Wisłę, a plasteliną naklejoną na nizinach zaznaczmy Mazury. Jeszcze tylko niebieska farba na Bałtyk i nasza mapa gotowa. Jak wyszło? Czekam na zdjęcia.
8. Zabawa „Polska – mój dom”. Potrzebne nam do tej zabawy skakanki lub jakiś sznurek. Ułóżcie ją na dywanie na kształt Polski. Mówimy teraz jakim pojazdem poruszamy się i dzieci naśladując ten pojazd poruszając się poza konturem (np. autem – trzymają kierownicę i udają, że prowadzą samochód; samolot – ręce rozłożone, rower – kładą się i rowerek, hulajnoga, statek itd). Na hasło „Wracamy do domu” wbiegamy na kontur Polski.
Młodszaki
Temat dnia: Przyroda w mieście.
1. Porcja ćwiczeń z rana. Potrzebna będzie muzyka, piłka, a także dobre chęci.
– Przy włączonej muzyce marsz w miejscu,
– Przechodzimy do lekkiego truchcika również w miejscu wysoko unosząc kolana, stopniowo przyśpieszając i zwalniając na zmianę aż powrócimy do spokojnego marszu,
– Teraz taką samą serie powtórzy, ale trzymając oburącz przed sobą piłkę, i starając się uderzać o nią kolanami, przechodząc stopniowo od spokojnego marszu, przez truchcik do dość szybkiego biegu w miejscu,
– Przenoszenie piłki z ręki do ręki nad głową, za plecami, pod kolanami, podrzucanie piłki i łapanie,
– Stojąc w szerokim rozkroku przetaczamy piłkę między nogami, starając się zataczać koła – raz za jedną nogą, raz za drugą,
– Piłka leży na podłodze, a my starajmy się ją dotykać na zmianę raz jedną raz drugą nogą, stopniowo przyśpieszając,
– Trzymając piłkę oburącz przed sobą, wykonujemy 5 przysiadów, następnie wykonajmy 5 przysiadów z piłką nad głową,
– Teraz usiądźmy, stopy opierają się na podłodze, kolana są uniesione i podawajmy sobie piłkę z ręki do ręki pod kolanami,
– Na zakończenie ćwiczeń, połóżmy się na plecach, piłkę trzymajmy oburącz na brzuchu i spokojnie oddychajmy.
2. Po porcji porannych ćwiczeń, przyszedł czas na zapoznaniem się z naszymi obrazkami i wysłuchanie piosenki.
cytrynek paź królowej
Rysunki przedstawiają motyle. Czy znacie ich nazwy? Cały żółty motyl to Cytrynek, a żółty z ubarwionymi skrzydełkami to Paź Królowej. Nazwa Cytrynek, wzięła się stąd, że motyl ma żółty kolor jak cytryna, ale nie tylko. Jego skrzydełka mają zapach cytryny, dlatego też tak został nazwany. Zaprezentowałam wam motyle, ponieważ one również są elementem naszej wspaniałej przyrody. W tym tygodniu zajmiemy się Naszą Ojczyzną, ale na początek lekki przyrodniczy temat.
Zapoznajcie się teraz z tekstem piosenki o motylach, a następnie odpowiedzcie na pytania dotyczące tekstu. kliknij tutaj
Pytania:
– Co robiły motyle?
– Jakie miejsca odwiedzają motyle?
– Gdzie motyle odpoczywają?
– Kogo spotykają i podziwiają motyle?
-Jakie motyle mają skrzydełka?
Spróbujcie się nauczyć piosenki i śpiewajcie ją podczas spacerów.
3. Teraz karta pracy – kliknij tutaj.
4. Rozmowa przy mapie „Kolory na mapie”. W tym tygodniu będziemy poznawać naszą ojczyznę. Poznamy nasze symbole narodowe, przyjrzymy się dobrze naszej fladze, dowiemy się jak nazywa się stolica naszego kraju. Na początek proponuję zapoznać się z mapą Polski (skorzystamy z tej od starszaków) i zaobserwować, jakie kolory na niej się znajdują. Pokażcie proszę dzieciom Morze Bałtyckie, jeziora, góry, miasta itp.
5. Zabawa dydaktyczna Pocztówki z Polski. Potrzebne będą pocztówki z Polski z krajobrazem morza, gór, miasta, jezior. Obejrzyjcie wspólnie pocztówki, które zamieszczone są w linkach poniżej. Zadaniem dzieci jest określenie, jakie krajobrazy Polski znajdują się na pocztówkach, a także próba odpowiedzenia (z podpowiedzią z mapy), gdzie w Polsce znajdują się góry, morze czy jeziora.
tutaj
tutaj
tutaj
Jeżeli pogoda dopisze, wybierzcie się na spacer w pobliżu waszego domu. Obserwujcie elementy przyrody, spróbujcie powiedzieć, co wam się najbardziej podobało, np. drzewa, kwiaty, a może spotkacie Cytrynka? Bawcie się dobrze i do jutra 🙂 Pozdrawiamy!