Zdalnie – czwartek


Szczęść Boże.
Witajcie. Jak się dzisiaj macie? Pogoda trochę deszczowa, ale mam nadzieję, że i tak dobrze się bawicie.
Rozpoczął się maj – to miesiąc poświęcony Maryi. W kościele modlimy się litanią, która wymienia różne “imiona” Maryi. Posłuchajcie wraz z Rodzicami tej litanii i pomódlcie się do Matki Bożej. kliknij tutaj

Starszaki
Temat dnia: Miejscowość, w której mieszkam.
1. Zacznijmy od rozruszania ciała. Zapraszam do wykonania kilku ćwiczeń.
– “Zwiedzamy okolicę”. Dzieci naśladują jazdę samochodem biegając po pokoju. Na sygnał Rodzica zatrzymują się, na kolejny sygnał ruszają.
– “Jajko”. Dzieci stają na końcu pokoju, kładą się na podłodze i turlają na drugi koniec pokoju.
– “Zające na łące”. Dzieci w przysiadzie podpartym “kicają” po pokoju.
– “Wiatraki”. Dzieci rozkładają szeroko ręce, wirują i wolno opadają na podłogę. Siadają w siadzie skrzyżnym. Wykonują głęboki wdech i wydech.

2. Posłuchajcie wiersza I. Salach “Dom”.
Wiele wiosek, wiele miast
rozrzuconych w Polsce jest.
Takich małych, takich wielkich
bardzo pięknych miejsc.
Czy mieszkanie masz w Warszawie,
czy też domem twoim wioska,
wszyscy dobrze o tym wiedzą,
że to właśnie nasza Polska.
Każde dziecko bardzo kocha
zamieszkania swego miejsce:
domy, sklepy, parki, szkoły
i ulice – te najmniejsze.
Marzę, aby kraj swój poznać
od Bałtyku aż do Tatr,
a gdy zwiedzę Polskę całą,
to do domu wrócę.

Powiedzcie:
– Jakie miejscowości leżą w Polsce?
– Co najczęściej znajduje się w miejscach zamieszkania?
– Gdzie najchętniej wracamy, gdy skończymy zwiedzać swój kraj?

3. Zabawa “Dokończ po mnie”. Dzieci kończą rozpoczęte przez Rodzica zdania:
– Miejscowość, w której mieszkam, to…
– Mieszkam w… przy ulicy…
– Lubię swoją miejscowość, bo…
– Moje przedszkole znajduje się w … na ulicy…

4. Wybierzcie się na spacer po swojej miejscowości. Zatrzymajcie się przy najbardziej charakterystycznych miejscach, miejscach ważnych. Zróbcie kilka zdjęć, a po powrocie do domu przypomnijcie sobie co sfotografowaliście. Może ktoś z Was zrobi album o swojej miejscowości? Narysujcie i podpiszcie ważne miejsca, wasze ulubione miejsca. Może wkleicie zdjęcia… Ozdóbcie album i koniecznie podzielcie się efektem na wa 🙂

5. Na koniec karty pracy. Zapraszam do zabawy.

Młodszaki
Temat dnia: Najpiękniejszy dom.
1. Jak zwykle na początek proponuję poranną rozgrzewkę. kliknij tutaj

2. Zabawy matematyczne:
–  Liczenie schodków. Potrzebne będą klocki . Dzieci, zgodnie z instrukcją rodzica, układają klocki schodkowo, wskazują palcem kolejne klocki i je liczą: pierwszy stopień, drugi, trzeci, czwarty, piąty (lub w zakresie swoich możliwości).
– Liczenie pięter. Potrzebne będą klocki: lego lub drewniane. Dzieci układają fundament – parter dla wieży – a następnie budują wieżę z kolorowych klocków. Licząc piętra, używają liczebników porządkowych: pierwsze, drugie, trzecie, czwarte, piąte.

3. Ćwiczenia ortofoniczne, oraz rozmowa kierowana  na podstawie wiersz B. Szelągowskiej Moja miejscowość.
Ile bloków stoi w mieście! Jedne duże, inne małe.
Ten jest żółty, tamten szary, a te obok – całkiem białe.
Mkną ulicą samochody; wszędzie pełno zakamarków.
By odpocząć od hałasu, zawsze można iść do parku.
Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!
Na wsi domów jest niewiele; spokój zwykle tam panuje.
Za dnia słychać śpiew skowronka, nocą sowa pohukuje.
Czasem piesek przerwie ciszę, kiedy biega po ogrodzie.
Kogut pieje, krowa muczy, kaczka kwacze gdzieś na wodzie.
Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!
Czy to miasto, czy też wioska, wielkie bloki, małe domy,
najważniejsze, by prócz domu mieć rodzinę i znajomych!
Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

  • Pytania do tekstu:
    – Czym różnią się domu w mieście i na wsi?
    – Gdzie można iść, by odpocząć od hałasu w mieście?
    – Ile domów jest na wsi? Czy panuje tam hałas?
    – Jakie głosy słychać na wsi?
    – Co jest najważniejsze dla nas?
    – W jakim mieszkasz domu?
  • Ćwiczenia ortofoniczne:
    Po odpowiedziach na pytania, przeczytajcie tekst jeszcze raz. Zadaniem dzieci jest powtarzanie fragmentu tekstu: da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

4. Rozmowa z dziećmi, do czego potrzebne są klucze? Potrzebne będą różne rodzaje kluczy do drzwi, do samochodu, klucz do majsterkowania, może macie w domu również klucz do kłódki? Zadaniem dzieci jest odpowiedzenie całym zdaniem na pytanie-do czego potrzebne są klucze? Np.
– klucze potrzebne są do otwierania domu,
– klucze potrzebne są do zamykania domu,
– klucz potrzebny jest do prowadzenia samochodu,
– klucz potrzebny jest do otworzenia kłódki,
– klucz potrzebny jest do odkręcenia śrubki.

5. Dopasuj bajkowy klucz. Poniżej znajdują się karty, na których widoczne są kłódki z różnymi kształtami i kolorami diamentów. Znajdują się też klucze, które również ozdobione są diamentami. Zadaniem dzieci jest dopasowanie odpowiedniego klucza do odpowiedniej kłódki 🙂

6. Na koniec dnia proponuję swobodną improwizację ruchową do wczorajszej ,,figurowej piosenki.” Figury tańcują jak szalone, może spróbujecie tak jak one. kliknij tutaj
Zapraszam was również na spacer po najbliższej okolicy. Spróbujcie odnaleźć, np. znaki drogowe w kształcie poznanych figur geometrycznych. A może dach waszego domu ma kształt figury, którą już z pewnością doskonale znacie 🙂 Rozejrzyjcie się!

Życzymy miłego dnia i do jutra!