Szczęść Boże!
Jak minęły Wam wczorajsze zabawy z wiejskimi zwierzętami? Znacie już wszystkie nazwy zwierząt? Potraficie rozpoznać ich głosy? Świetnie!
A kto z Was zaczął już przygotowywać niespodziankę dla św. Jana Pawła II? Liczę na Was i czekam na Wasze prace.
Teraz zapraszam na kolejne zabawy ze zwierzętami.
Starszaki
Temat dnia: Wiejskie podwórko.
1. Na rozgrzewkę zapraszam Was do zabawy w wiejskie zwierzęta – kliknij tutaj.
2. Czy wiecie jak nazywają się domy zwierząt wiejskich? Obejrzyjcie film i odpowiedzcie na pytania – kliknij tutaj.
– Gdzie mieszkają kury?
– Jak nazywa się mieszkanie koni?
– Świnki mieszkają w …
– Jak nazywa się dom pszczół?
– Kto mieszka w zagrodzie?
– Gdzie mieszkają krówki?
– Pieski mieszkają w…
3. Zabawa „Co nam dają zwierzęta?”
Tutaj też mam dla Was film. Obejrzyjcie go dokładnie – kliknij tutaj.
Wytnijcie obrazki i ułóżcie w grupy: zwierzę i to, co dzięki niemu mamy…
4. Poszukajcie w domu produktów, o których mówiliśmy wcześniej – tych, które pochodzą od zwierząt. Pobawcie się w zgadywanie smakowe i dotykowe. Zasłaniajcie sobie na wzajem oczy i wybierajcie zagadkę, np. dziecko ma zasłonięte oczy, a rodzic daje mu do skosztowania łyżkę mleka – co to jest i od kogo pochodzi (mleko – krowa)… lub rodzic ma zamknięte oczy, a dziecko daje mu wełnianą skarpetę – co to jest i od kogo pochodzi (wełna/skarpeta – owca).
5. Zaśpiewajmy piosenkę po angielsku – kliknij tutaj.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a pig. E-I-E-I-O.
With an oink oink here.
And an oink oink there.
Here an oink. There an oink.
Everywhere an oink oink.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a duck. E-I-E-I-O.
With a quack quack here.
And a quack quack there.
And an oink oink here.
And an oink oink there.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a horse. E-I-E-I-O.
With a neigh neigh here.
And a neigh neigh there.
And a quack quack here.
And a quack quack there.
And an oink oink here.
And an oink oink there.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a sheep. E-I-E-I-O.
With a baaa baaa here.
And a baaa baaa there.
And a neigh neigh here.
And a neigh neigh there.
And a quack quack here.
And a quack quack there.
And an oink oink here.
And an oink oink there.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a cow. E-I-E-I-O.
With a moo moo here.
And a moo moo there.
And a baaa baaa here.
And a baaa baaa there.
And a neigh neigh here.
And a neigh neigh there.
And a quack quack here.
And a quack quack there.
And an oink oink here.
And an oink oink there.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a turkey. E-I-E-I-O.
With a gobble-gobble here,
And a gobble-gobble there,
And a moo moo here.
And a moo moo there.
And a baaa baaa here.
And a baaa baaa there.
And a neigh neigh here.
And a neigh neigh there.
And a quack quack here.
And a quack quack there.
And an oink oink here.
And an oink oink there.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O. E-I-E-I-O.
6. Zabawa słowna „Sylaby na opak”. Rodzic podaje wyraz związany z omawianą tematyką sylabizując go od tyłu. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o jakie słowo chodzi. NP.: wa- kro (krowa), nia- świ (świnia),
ra-ku (kura), czę-kur (kurczę), bię- źre (źrebię), lę- cie (cielę), nik- kur (kurnik), nia- staj (stajnia), to- bło (błoto), ko- mle (mleko), ko- jaj (jajko),
no- sia (siano)….
7. Zabawa ruchowa „Koniki”. Kliknij tutaj i baw się do piosenki. Najpierw cwałujemy dookoła dywanu, a potem wykonujemy to, co konik 😉
Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki (cwałujemy)
Jedna noga tupie: tup, tup, tup (tupiemy prawą nogą)
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk (stukamy lewą nogą)
Konik skacze sobie: hop, hop, hop (trzy podskoki)
Koniku w drogę! Wioooooooooooo! (wyskok w górę)
Młodszaki
Temat dnia: Zwierzęta wiejskie i ich dzieci.
1. Zapraszam na poranne ćwiczenia wg instrukcji małej Ali 🙂 kliknij tutaj
2. Wysłuchajcie wiersza Bechlerowej „Na podwórku” i tradycyjnie odpowiedzcie na pytania, dotyczące tekstu.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
− Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
− Jak się nazywał pies Władka?
− Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
− Co zrobiły zwierzęta?
− Co jadły zwierzęta?
3. Na pewno świetnie sobie poradziliście z udzieleniem odpowiedzi na pytania, które dotyczyły wiersza. Poznaliście już wiele zwierząt, które mieszkają na wsi, a także dobra, które od nich mamy. Przyszła pora na poznanie ,,całych wiejskich rodzin”, czyli jak nazywa się mama, tata oraz dziecko danego zwierzęcia.
Przygotowałam dla was obrazki, na których są przedstawione są mamy, tatusiowie i ich dzieci. Po rozcięciu poszczególnych obrazków, zadanie wasze polega na połączeniu rodzin, a także próbie odpowiedzenia na pytanie-jak nazywa się dziecko danego zwierzęcia? W razie kłopotu, rodziców proszę o pomoc.
Bardzo proszę, aby dzieci starały się udzielać odpowiedzi pełnym zdaniem, np. dziecko krowy to cielę, dziecko konia (klaczy) to źrebię itd.
4. Zabawa kształtująca orientację w przestrzeni. Na wiejskim obrazku znajdują się zwierzęta. Proszę aby dzieci przyjrzały się dokładnie obrazkowi, opisały go, a następnie odpowiedziały na pytania, stosując wyrażeń: obok, z tyłu, z przodu, przed, za, bliżej, dalej… Pod spodem umieszczam przykładowe pytania i odpowiedzi dotyczące obrazka. Bardzo proszę, o zwrócenie uwagi, albo w razie konieczności naprowadzenie dzieci, aby próbowały stosować pogrubione zwroty, które ułatwiają orientację w przestrzeni.
– Gdzie znajduje się świnka? – świnka jest obok gospodarza,
– Przed jakim zwierzęciem jest kogut? – kogut jest przed owieczką,
– Jakie zwierzę jest za gospodarzem? – za gospodarzem jest osiołek
– Co na obrazku znajduje się bliżej ciebie? – bliżej mnie są, np. gęsi, kura, kogut.
– Co na obrazku znajduje się dalej? – na obrazku dalej są drzewa, stodoła.
– Co znajduje się z tyłu obrazka? – z tyłu są drzewa, konie.
– Co widzisz z przodu obrazka? – z przodu obrazka widzę np. królika, pieska.

5. Swobodna improwizacja ruchowa do piosenki Pan McDonald farmę miał.
6. Na koniec dnia, w ramach powtórki, proponuję grę. Znajdź mamę danego zwierzątka – kliknij tutaj.
Wszystkim życzymy dobrej zabawy i dużo uśmiechu. Do jutra!