Zdalnie – poniedziałek


Szczęść Boże Kochani!
Jak się macie? Odpoczęliście? Nabraliście sił i zapału na cały nowy tydzień?
Świetnie!
Dziś jest 100 rocznica narodzin naszego Wielkiego Rodaka. Na pewno wszyscy wiecie o kim mowa… Tak! O św. Janie Pawle II. Dziękuję wszystkim, którzy przysłali swoje laurki. Powstał z nich “tort” dla świętego Papieża – każdy kawałek tortu zawiera 1 laurkę. Jeszcze raz Wszystkim z serca dziękuję!

Teraz zapraszam Was do zabawy. Ten tydzień upłynie nam pod hasłem: Święto Rodziców. Przygotujcie się – już niedługo Dzień Mamy, a w czerwcu Dzień Taty 🙂

Starszaki
Temat dnia: Mama i tata.
Trudno będzie w tym roku przygotować jakąś niespodziankę dla Mamy i Taty bo oni ciągle z nami są 😉 Ale jakoś się postaramy – Mama i Tata od czasu do czasu przymkną oko i ucho, a w dniu ich święta będą cieszyć się tym co dla nich przygotowaliśmy 🙂
1. Zaczynamy dzień od ćwiczeń porannych.
– Zabawa “Wysoko – nisko”. Dzieci biegają po pokoju przy dowolnej muzyce. Podczas przerwy, na hasło Wysoko! stają na palcach, wyciągają w górę ręce i klaszczą nad głową; hasło Nisko! jest sygnałem do wykonania przysiadu i uderzenia rękami o podłogę.
– Ćwiczenie “Myjemy z tatą samochód”. Dzieci naśladują mycie samochodu i spłukiwanie go wodą z wiadra.
– Ćwiczenie “Rodzic zmęczony i rodzic wypoczęty”. Dzieci siedzą skrzyżnie, ręce trzymają na kolanach. Na hasło Rodzic zmęczony wykonują
luźny skłon tułowia w przód. Na hasło Rodzic wypoczęty – prostują tułów, głowę trzymają prosto.
– Podskoki “Froterujemy z mamą podłogę”. Dzieci rytmicznie, naprzemiennie wykonują wykroki nogami w przód.
– Ćwiczenie “Rysujemy obrazek dla mamy i taty”. Dzieci stoją na jednej nodze, a drugą rysują w powietrzu dowolny obrazek. Rysują na przemian prawą i lewą nogą.
– Ćwiczenie “Rodzinna wycieczka rowerowa”. Dzieci biegają w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan i naprzemiennym uginaniem i prostowaniem rąk w łokciach.

2. Zabawa “Moja mama jest…, mój tata jest…”. Proszę, aby wszystkie dzieci dokończyły te zdania: Moja mama jest… Mój tata jest… Jeśli chcecie zachęcam Was do nagrania tych wypowiedzi. Możecie je do mnie przysłać. Chętnie posłucham. Używajcie wielu przymiotników. A Wy, kochani Rodzice, słuchajcie! Myślę, że będzie Wam bardzo miło…

3. Posłuchajcie wiersza Jadwigi Koczanowskiej:
Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.

– Kim dla dzieci jest mama i tata?
– Za co dzieci dziękują rodzicom?

Dokończcie zdania:
– Moi rodzice są kochani, bo…
− Pomagam rodzicom w…
− Lubię być w domu, bo…
− Z tatą najchętniej robię…
− Z mamą najchętniej robię…

Ktoś dorosły recytuje wiersz, a dzieci dopowiadają końcowe słowa wersów.
Mama i Tata to świat nasz… (cały),
ciepły, bezpieczny, barwny… (wspaniały),
to dobre, czułe, pomocne… (ręce)
i kochające najmocniej… (serce).
To są wyprawy do kraju… (baśni),
wakacje w górach, nad morzem, na… (wsi),
loty huśtawką, prawie do… (słońca)
oraz cierpliwość co nie ma… (końca).
Kochana Mamo, Kochany… (Tato)
dzisiaj dziękować chcemy Wam… (za to),
że nas kochacie, że o nas… (dbacie)
i wszystkie psoty nam… (wybaczacie).

Nauczcie się tego wierszyka w tym tygodniu.

4. Wykonajcie kartę pracy.

5. Zabawa muzyczna “Układamy serduszko” – potrzebna nam będzie piosenka kliknij tutaj i odnajdź “Nowe przygody Olka i Ady”, CD 2, n. 16 “Tango dla Mamy” oraz skakanka lub sznurek.
Dzieci przy nagraniu piosenki poruszają się tanecznym krokiem po pokoju. W rękach trzymają skakankę lub sznurek. Podczas przerwy w grze układają z nich na podłodze sylwetę serduszka. Powrót muzyki jest sygnałem do tanecznego poruszania się po pokoju.

6. Zabawa ruchowa “Przejście po kładce”. Jest to zabawa, którą wykonać możemy na podwórku. Potrzebna nam będzie długi sznurek lub skakanka i piłka. Rozkładamy ścieżkę ze sznurka. Dzieci przechodzą tylko po sznurku z ramionami wyciągniętymi na boki, na jednej dłoni trzymają piłkę. Ćwiczenie powtarzają co najmniej dwa razy, trzymając piłkę raz w prawej, raz w lewej ręce.

7. Zabawa językowa. Układamy zdrobnienia do słów: mama, tata.
Np. Mama – mamusia, mamunia itd.

Młodszaki
Temat dnia: Portret mojej Rodziny.
1. Tradycyjnie już zaczynamy dzień od porannych ćwiczeń. Po weekendzie proponuję ćwiczenia przy dość rytmicznej muzyce, żeby się rozruszać na cały rozpoczynający się tydzień. Poniższy zestaw ćwiczeń dla rodzica z dzieckiem już poznaliście ostatnio. Zapraszam 🙂 kliknij tutaj

2. W tym tygodniu zaczynamy rozmawiać o naszej rodzinie. Przygotujcie proszę albumy ze zdjęciami i obejrzyjcie wspólnie. Poproście dzieci, aby spróbowały odgadnąć miejsca i sytuacje, w których zdjęcia zostały zrobione. Na każdym ze zdjęć zadaniem dla dzieci jest wskazanie kto znajduje się na danym zdjęciu, a także wymienienie członków najbliższej rodziny. Nie zapomnijmy zapytać, jak mają na imię najbliższe osoby z otoczenia dziecka.
Zagadka:
Razem mieszkamy: ja, mama, tata. Mam młodszą siostrę, starszego brata… Każdy pamięta o urodzinach, bo taka właśnie jest ma… (rodzina)
Na pewno świetnie poradziliście sobie z rozwiązaniem zagadki. Posłuchajcie teraz opowiadania B. Szelągowskiej pt. ,, Dzień rodziców.”
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu.

Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni, czekając na przedstawienie. Tymczasem za kulisami (czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu. – Proszę pani – alarmował słoń – odpadła mi trąba! – Przywiąże mi pani ogonek? – przymilała się małpka. – Oko mi się odkleja! – denerwowała się żabka. Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong (czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca (czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią). – Mama kangurzyca każdego zachwyca – recytował Bartek, wskazując na Magdę. – Ma na brzuchu kieszeń, w niej kangurka niesie –  i Magda – hop – wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko. Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie – duży (Oskar) i mały (Ada).
– A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany – chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków.         
– Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła – mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza. Po słoniach występowały, małpki, żabki, kotki i niedźwiadki. Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami. Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cieplutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki. W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni. Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami. Wygrała Dominika ze swym tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą.   – Musimy poćwiczyć – przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to na pewno Ada z tatą.

Odpowiedzcie:
– Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?
– Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?
– Jaką niespodziankę moglibyśmy przygotować na Święto Rodziny?
– Kto wchodzi w skład twojej rodziny?
– Co lubisz robić z mamą?
– Co lubisz robić z tatą?

3. Podczas przeglądania rodzinnych albumów, prosiłam was o wymienienie najbliższych członków waszej rodziny. Na pewno świetnie sobie z tym poradziliście, bo wszyscy wiecie, że wasza rodzina to: mama, tata, wy ,rodzeństwo-czyli brat lub siostra, niektórzy z was mają i brata i siostrę, a także babcie i dziadkowie.  Wy jesteście dziećmi waszych rodziców, a wasi rodzice są dziećmi waszych dziadków. Tak to wygląda. Poniżej przedstawię wam drzewo pewnej rodziny- tzw. drzewo genealogiczne-bardzo trudne słowo-może spróbujecie je wypowiedzieć? Jest to nic innego, jak drzewo ze zdjęciami rodzin, a dokładnie jej najbliższych członków, nie tylko waszych. Rodziców proszę o odczytanie napisów i pomoc w razie kłopotów.

Na samym dole drzewa, są najstarsi członkowie waszych rodzin-czyli dziadkowie. Kolejnym ważnym ogniwem są wasi rodzice, a na samej górze jesteście wy-jako najmłodsi członkowie rodziny. Jak już przyjrzeliście się dokładnie drzewu pewnej rodziny, może spróbujecie wykonać drzewo genealogiczne waszej rodziny? Możecie spróbować narysować, bądź poprosić rodziców o udostępnienie zdjęć? Może się uda. Jak tak-pochwalcie się waszymi drzewami.

4. Mama, tata, siostra, brat i ja – to mój mały świat 🙂 Zapraszam do wysłuchania piosenki – kliknij tutaj.

5. Prośba do rodziców: Napiszcie na kartce dużymi drukowanymi literami słowo MAMA i TATA. Przeczytajcie go dzieciom i poproście, aby zapamiętały jak wygląda napis MAMA i TATA. Niektóre z dzieci doskonale już znają i rozpoznają te dwa najważniejsze dla nich słowa. Ale nie wszystkie. Dzieci niech spróbują najpierw odwzorować napisy paluszkiem po napisach, a potem może uda im się samym napisać-jeżeli nie, ważne żeby jak na razie zapamiętały jak wyglądają te napisy-przyda się to w grze, którą przygotowałam dla dzieci poniżej.
Gra – Moja rodzina. Rodziców proszę, o odczytanie wyrazów, z którymi należy połączyć członków rodziny. Wyraz MAMA i TATA może uda się dzieciom samym połączyć. Zadaniem dzieci jest nazwanie osoby-członka rodziny, która pojawia się na ekranie-i połączyć z odpowiednim wyrazem. Razem dacie radę! Powodzenia. kliknij tutaj

Bawcie się dobrze! Do jutra!