Szczęść Boże!
Witajcie! Rozpoczynamy kolejny tydzień. Mam nadzieję, że macie dużo sił i ochoty na nasze zabawy. W tym tygodniu zapraszamy Was na łąkę… Będziemy się jej uważnie przyglądać i wypatrywać co i kto tam żyje!
Starszaki
Temat dnia: Barwy ochronne.
1. Zaczniemy dzień od „Powitania na łące”. Znajdźcie sobie kogoś do pary i bawmy się! Wykonujcie ruchy do rymowanki Joanny Wołoch:
Na łące wszystkie owady się witają (kłaniamy się partnerowi)
biedronki skrzydełkami pozdrawiają (machamy do siebie)
żuczki piątki przybijają (przybijamy piątkę)
Pszczoły głośno bzyczą: bzy, bzy, bzy (naśladujemy odgłosy pszczół)
a jak się przywitasz ty? (jedna osoba pokazuje przywitanie, a druga je powtarza)
2. Teraz już możemy poćwiczyć!
– Zabawa orientacyjno-porządkowa „Owady na łące”. Dzieci poruszają się w różnych kierunkach pokoju na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na klaśnięcie przykucają – owady odpoczywają na kwiatach. Na dwa
klaśnięcia ponownie poruszają się po pokoju.
– Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Bukiety kwiatów”. Dzieci spacerują po łące, co pewien czas schylają się i zrywają kwiatek. Na hasło: Bukiety
kwiatów zatrzymują się i podnoszą do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentują swój bukiet.
– Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Bocian chodzi po wysokiej trawie”. Dzieci chodzą po sali, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymują się, stają na jednej nodze, drugą mają opartą o kolano nogi, na której stoją. Poruszają złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarzają słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
– Zabawa ruchowa z elementem skoków „Ostrożne żabki”. Dzieci-żabki poruszają się, skacząc w przysiadzie. Hasło Nie ma bociana jest sygnałem, że niebezpieczeństwa nie ma, żabki mogą skakać dalej.
– Zabawa bieżna „Próbujemy złapać motyla”. Dzieci biegają w różnych kierunkach. Na hasło Hop! wyskakują w górę z klaśnięciem nad głową.
– Maszerują po obwodzie koła we wspięciu na palcach – wysoko, a potem w przysiadzie – nisko.
3. Posłuchajcie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Zabawa w chowanego”.
Teraz proszę, aby dzieci postarały się przeczytać tekst umieszczony pod obrazkami (dotyczy to głównie 6latków) – kliknij tutaj i tutaj.
4. Zabawa dydaktyczna „Kogo spotkamy na łące?” Z opowiadania już wiecie, że łąkę zamieszkują żaby, motyle, koniki polne, ślimaki. To jednak nie wszyscy mieszkańcy łąki. Sprawdźmy kogo jeszcze możemy spotkać na majowej łące. Potrzebne nam będą obrazki, które trzeba wyciąć i porozcinać (osobno obrazek, osobno napis). Rozkładamy na dywanie w jednym miejscu kartoniki z napisami, a osobno kartoniki z obrazkami – odwrócone do góry nogami 😉 Dziecko losuje obrazek, nazywa mieszkańca łąki i szuka odpowiedniego podpisu. Dobrej zabawy!
5. Zabawa ruchowa „Żabie zabawy”. Na hasło Żabki skaczą, dzieci naśladują żabie skoki. Na hasło Żabki pływają, wykonują siad klęczny, chowają głowę w ramionach i pochylają się do przodu.
6. Kilka zagadek…
Wiosną i latem się pojawia,
kiedy ranek nastaje
jej kropelki są na kwiatkach,
listkach i na trawie. (rosa)
Na niebie jej barwy
pięknie się mienią,
jak most ogromny
łączy niebo z ziemią. (tęcza)
Błyszczący na jej plecach
płaszczyk czerwony,
czarnymi kropkami
pięknie ozdobiony. (biedronka)
Ma barwne skrzydła,
fruwa nad łąką
i bardzo lubi,
gdy świeci słonko. (motyl)
Jak się ten owad nazywa?
Przez cały dzień pracuje.
Na plecach nosi ciężary,
kopiec wielki buduje. (mrówka)
7. Zabawa dźwiękonaśladowcza „Odgłosy na łące”. Dorosły recytuje wierszyk, a dzieci ilustrują go ruchem według własnego pomysłu. W odpowiednich momentach wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Na łąkę idą dzieci – tup, tup, tup.
Wysoko motyl leci – fru, fru, fru.
Pszczółka nektar zbiera – bzy, bzy, bzy.
Gąsienica listek zżera – mniam, mniam, mniam.
Pasikonik podskakuje żwawo – hop, hop, hop.
Biedronka wszystkim bije brawo – klap, klap, klap.
8. Karty pracy
Młodszaki
Temat dnia: Mieszkańcy łąki.
1. Tradycyjnie już poranki zaczynamy od gimnastyki. Mam nadzieję, że większość z was zna już nowo poznaną piosenkę do ćwiczeń ,,My właśnie my”.
2. W tym tygodniu zajmiemy się łąką, czyli naturalnym środowiskiem, które jest pokryte głównie trawami oraz zwierzętami, które ją zamieszkują – są to głównie owady i pająki. Obejrzyjcie wspólnie z rodzicami plakat i postarajcie się go dokładnie opisać. Nazwijcie miejsce, które jest wskazane na plakacie, a także jakie stworzonka-czyli jacy mieszkańcy zamieszkują to miejsce.

3. Ćwiczenie oddechowe „Motyle nad łąką”. Potrzebna będzie zielona kartka, która będzie łąką, słomka, a także 4 kółeczka wycięte z papieru-kto ma ochotę, zapraszam do wycięcia motylków. Zadanie dzieci polega na przeniesieniu motylków (znajdujących się na stole) przy pomocy słomki na zieloną łąkę.
4. Zapraszam was teraz do wysłuchania opowiadania A. Widzowskiej ,,Łąka”, a także do odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu.
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy. – Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek. – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko. – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada. – Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. – Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki. – A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? – Pająk – powiedziała Zosia. – A ja myślę, że smok. Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych roślin.
Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek Usiadł w maju na kwiatku motylek. Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek. Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek. Ach, nabroił ten motyl gagatek! Teraz fruwa i leczy rabatki. I udaje, że skrzydła to płatki. Chciała zerwać kwiatuszek Agatka. Teraz wącha motylka, nie kwiatka!
Powiedzcie:
− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
− Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
− Gdzie mieszkają myszy polne?
− O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
5. Zaprowadź biedronkę do listka. Zabawa polega na doprowadzeniu biedronki do listka, przy pomocy kodu (instrukcji), który jest zamieszczony przy karcie pracy. Spróbujcie państwo na początku zaproponować dzieciom, aby wymyśliły swoją drogę biedronki do listka, a potem niech poruszają się już zgodnie z kodem. 3 ze strzałką biedronka porusza się 3 pola w prawą stronę, 2 dwa pola itd. W razie kłopotów, proszę o pomoc w odkodowaniu drogi naszej biedronce.
Jak na początek dla młodszych dzieci, proponuję 1 kartę pracy związaną z kodowaniem. Dla dzieci starszych przygotowałam 2 karty do odkodowania. Oczywiście jak moje młodszaki poradzą sobie z odkodowaniem swojej karty, śmiało mogą odkodować i te dla dzieci starszych.
Karta pracy – dzieci młodsze
Karty pracy – dzieci starsze:
kliknij tutaj
kliknij tutaj
6. Jak udało wam się doprowadzić biedronkę do listka, czas na swobodną improwizację ruchową do piosenki, którą już poznaliśmy. W piosence zabawa odbywa się na zielonej łące. Ja was zapraszam do zabawy w waszych domach 🙂 kliknij tutaj
7. Na łące, zwłaszcza w maju, można spotkać wiele różnych zwierząt. Są to min. pszczoła, motyl, trzmiel, bąk, konik polny, żaba, bocian, biedronka, mysz, kret, skowronek, gąsienica, ślimak i wiele wiele innych. Zakręćcie teraz kołem i naśladujcie zwierzę, które wylosujecie – kliknij tutaj.
Oczywiście zapraszamy Was dzisiaj do wyjścia na spacer i odwiedzenia pobliskiej łąki. Może uda wam się spotkać jakiegoś jej mieszkańca…
Życzymy dobrej zabawy! Jutro kolejna porcja propozycji dla Was. Pa!