Zdalnie – piątek


Szczęść Boże.
Witam wszystkich w piątek. Jak już wspominałam w niedzielę obchodzimy Zesłanie Ducha Świętego. Zapraszam Was na katechezę o Duchu Świętym. Zaprośmy Go do siebie, niech nam towarzyszy i nas napełnia – kliknij tutaj.

Starszaki
Temat dnia: Pierwsza kartka zielnika.
1. Zapraszam Was dziś raz jeszcze na ćwiczenia na łące – kliknij tutaj.

2. Zabawmy się w rymowanki. Dokończ zdania:
Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno jest … łąka.
Czerwone jak gotowane raki – to … maki.
Ma żółty środek, białe płatki,
łodyga u niej wiotka.
Ten łąkowy kwiat to … stokrotka.
Piegowata dama. Po łące chodzi od rana.
Wygrzewa się w promykach słonka.
To maleńka … biedronka.
Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to … motyle.
Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna … osa.
Lata, lata obok czoła. To miodna … pszczoła.

3. Pamiętacie co wczoraj przynieśliście z łąki? Ciekawe jak się mają Wasze wczorajsze pamiątki? Dziś chciałabym, abyście założyli swój własny zielnik. Wiecie co to takiego? Zielnik to taka książka o ziołach. Zioła są bardzo pożyteczne. Nie tylko ładnie wyglądają, ale potrafią leczyć. Przygotowałam dla Was kilka ziół. Waszym zadaniem jest złożenie książeczki, zrobienie okładki (według własnego pomysłu) i wklejenie na odpowiednie miejsca znalezionych okazów. Jeśli znaleźliście jeszcze inne roślinki to wklejcie je na wolnych stronach. Jeśli zaś czegoś Wam brakuje – proponuję wybrać się kolejny raz na łąkę i odnaleźć zioła do zielnika. Udanej zabawy! Czekam na zdjęcia Waszych książeczek, kiedy już będą gotowe.

4. Zabawa z gestem „Metamorfoza”. Naśladujcie ruchy rodzica:
Po trawie dreptała gąsienica mała (spacerujemy palcami prawej ręki po lewej dłoni)
wnet pod listek się schowała (oplatają prawą pięść lewą dłonią).
W ciepłym kokonie się rozgościła (odwracają dłonie wewnętrzną częścią w kierunku twarzy, następnie krzyżują je, zaplatają kciuki, które zasłaniają pozostałymi palcami)
Potem w miękkiego motyla się zamieniła (kciuki nadal splecione, a pozostałe palce naprzemiennie prostują i zginają, imitując ruchy skrzydeł motyla).

5. Karty pracy
Litery i liczby, s.76 – kliknij tutaj
Przygotowanie do…, s.73 – kliknij tutaj

6. Dla niezmordowanych praca plastyczna. Potrzebne nam będą: kartka niebieska, plastelina żółta i biała, patyczki higieniczne, żółta farba, zielone paski papieru, klej.
Patyczki przecinamy na pół i część z nich moczymy z żółtej farbie (główki z watą), ale tak żeby nie kapały. Zostawiamy do wysuszenia. Na niebieskiej kartce przyklejamy kilka łodyg z zielonego papieru. Na ich końcach przyklejamy grubą kulkę z plasteliny (co najmniej 1 żółta i 1 biała). Do żółtych kulek wbijamy żółte patyczki higieniczne, a do białych te niemalowane. Co nam powstało? Mlecze i dmuchawce… Można obrazek oczywiście dowolnie ozdobić 🙂

Młodszaki
Temat dnia: Jak tu pięknie i wesoło.
1. Ćwiczenia ruchowe – majowa łąka. Zakręć kołem i wykonaj ćwiczenie – kliknij tutaj.

2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Tęczowa łąka”.
Lśni jak tęcza – łąka w maju. Kolorów tu tyle!
Na stokrotkach, mleczach, makach siadają motyle.
Z norki właśnie wyszła myszka, a za nią jej dzieci.
A nad nimi, w stronę stawu wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory czerwonego szuka.
Gdzieś na samym skraju łąki, dzięcioł w drzewo stuka.
Konik polny już się zmęczył i gra coraz ciszej.
A do taktu, na rumianku osa się kołysze.
Bąk coś bąknął niewyraźnie, mocno zawstydzony.
W łapkach przyniósł słodki nektar dla swej przyszłej żony.
A spod liścia, po łodydze wspięła się dżdżownica
i rozgląda się po łące, i wszystkim zachwyca!

• Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
− Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?
− Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?

3. Praca plastyczna Pszczoła. Potrzebne będą zielona kartka A4, 3 żółte koła, 2 czarne, 1 białe, czarny i czerwony pisak, klej, a także kawałeczek żółtego papieru.
Zadaniem dzieci jest przyklejenie żółtego koła na początku zielonej kartki. Następnie na żółte koło trzeba przykleić czarne, ale w taki sposób, aby mniejsza połowa żółtego była zakryta przez czarne koło. I tak na przemian przyklejamy kolejno żółte koło, czarne i ostatnie żółte-podobnie jak poprzednie, żeby koła nachodziły na siebie. Gdy już wszystkie koła są przyklejone, białe koło rozcinamy na pół-będą to skrzydełka naszej pszczoły, które należy przykleić na tułowiu pszczoły, między żółte a czarne koło. Naszej pszczole brakuje już tylko oczu, a także otwory gębowego, czyli buzi. Narysujcie proszę te elementy pisakami, a na koniec przyklejcie czółka, które trzeba wyciąć z kawałka żółtego papieru. Pszczoła gotowa 🙂

4. Zagadkowy zawrót głowy.
-Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko (pszczoła).
-Czerwone ma nogi, biało-czarne piórka, do wody przed nim żaba daje nurka (bocian).
-Skaczą po łące, pływają w wodzie z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie (żaba).
-Ma dwa różki, choć nie bodzie, mieszka w trawie albo w wodzie. Domek swój, sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie (ślimak).
-Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce kropka przy kropce (biedronka).
-Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko (motyl).
-Że był na łące, łatwo zgadniecie, skrył się lecz wszędzie widać kopczyki na ziemi (kret).
-Kolorowe, pachnące, w ogrodzie czy na łące, chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy (kwiaty).
-Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy, zimą grzeje słabo, latem z całej mocy (słońce).

5. Teraz podzielcie wszystkie odgadnięte wyrazy na sylaby:
pszczo-ła, bo-cian, ża-ba, śli-mak, bie-dron-ka, mo-tyl, kret, kwia-ty, słoń-ce

6.Może ktoś ma ochotę na układanie puzzli? Przesyłam kilka propozycji na weekend.
tutaj
tutaj
tutaj
tutaj

Życzymy spokojnego weekendu i do poniedziałku. Bawcie się dobrze. Pa!