Zdalnie – poniedziałek


Szczęść Boże!
Witajcie Kochani. Rozpoczynamy kolejny tydzień. Co nas w nim czeka? Będziemy poznawać żywioły.
W tym tygodniu będziemy też przeżywali Boże Ciało. Przygotujmy się do tego wydarzenia.

Starszaki
Temat dnia: Podróż do Krainy Żywiołów.
1. Gimnastyka… Kto sprosta wyzwaniu? – kliknij tutaj

2. Posłuchajcie opowiadania Agnieszki Borowieckiej “Żywiołowe rodzeństwo”.

Żywiołowe rodzeństwo

Powiedzcie:
– Czym zajmował się dziadziuś każdego wieczoru?
– Ile dzieci miała Matka Natura i jak miały na imię?
– Czym zajmowały się cztery żywioły?
– Jak Matka Natura pogodziła zwaśnione rodzeństwo?

Obejrzyjcie obrazki i nazwijcie, jakie żywioły są na nich przedstawione.

3. Zabawa “Żywiołowa wyliczanka”.
Wydrukujcie symbole żywiołów. Wałeczkami plasteliny wyklejcie znaczki żywiołów. Rodzic czyta po jednym wersie wyliczanki, a dziecko powtarza. Gdy pojawi się nazwa żywiołu, dziecko podnosi odpowiedni symbol.

Matka Natura miała dzieci czworo.
“Niech się w jednej krainie wszystkie szybko zbiorą”.
I Ogień gorący, co tańczy z iskrami,
i Ziemia stateczna, co włada roślinami,
i powietrze figlarne, co ciągle gdzieś gna,
i Woda wytrwała, co sięga mórz dna.
“A jak się spotkają i usiądą w kole,
to na małe figle czasem im pozwolę”
.

4. Zabawa dydaktyczna “Co potrafią żywioły?”
Wydrukujcie zdjęcia i rozetnijcie je na osobne kawałki. Przyporządkujcie je do odpowiednich symboli z poprzedniej zabawy. Zastanówcie się czy działanie żywiołu przedstawione na zdjęciu jest pozytywne czy destrukcyjne…

5. Zabawa plastyczna “Cztery żywioły”. Potrzebne nam będą: dwa duże talerze jednorazowe, farby, nożyczki, ołówek, linijka, etykiety z napisami, pinezka, kawałek korka.
Jeden z talerzy dzielimy na 4 części za pomocą ołówka i linijki. W drugim talerzu wycinamy otwór o wielkości trochę mniejszej niż ćwiartka talerzyka. Po przeciwnej stronie odcinamy fragment brzegu.
Talerzyk podzielony na cztery części malujemy farbami w kolorach żywiołów: zielony, czerwony, niebieski i brązowy. Etykiety z nazwami przyklejamy po przeciwnej stronie do koloru.
Po wyschnięciu farby na ten talerzyk nakładamy talerzyk z otworem i przekłuwamy oba talerze na środku pinezką. Z drugiej strony nabijamy na wystającą pinezkę korek. Kiedy będziemy przekręcać talerzyk będzie ukazywać nam się kolor żywiołu z jednej strony i jego nazwa z drugiej.

6. Wykonaj zadanie łącząc odpowiednio w pary – kliknij tutaj.
Kolejną propozycją jest memory – kliknij tutaj.

Młodszaki
Temat dnia: Powietrze otacza nas… Żywioł ten poznać czas.
1. Żyj zdrowo na sportowo. Poznaliście już Alę, poćwiczcie razem – kliknij tutaj.

2. Zapraszam was do obejrzenia krótkiego eksperymentu, z którego dowiecie się Jak znaleźć powietrze? Eksperyment można również wykonać w domu. Potrzebna będzie pusta butelka oraz miska z wodą – kliknij tutaj.
Po obejrzeniu eksperymentu wiecie już, że powietrze jest wszędzie. Powietrze jest jednym z czterech żywiołów. Należą do nich oprócz powietrza jeszcze: woda, ogień i ziemia. Powietrze jest przeźroczyste, dlatego nie możemy go zobaczyć. Dopiero podczas przeprowadzenia eksperymentu z butelką pełną po brzegi powietrza, po zanurzeniu jej w wodzie, mogliśmy zobaczyć powietrze, które uciekało z butelki. Powietrza nie możemy również dotknąć, jak np. ziemi, czy wody, o której też będziemy rozmawiać. A czy powietrze możemy poczuć? Oczywiście, że tak -np. czujemy w drugim pokoju, kiedy mamusia w łazience używa perfum, dlatego, że cząstki powietrza przenoszą zapach po całym domu 🙂 Podobnie jest np. gdy sąsiad piecze kiełbaski z ogniska-my również możemy poczuć zapach pieczonych kiełbasek. A jak myślicie-możemy powietrze usłyszeć? Otóż słyszymy je np. podczas wiatru, jak porusza on i szeleści liśćmi. Powietrzem przede wszystkim oddychamy, dlatego musimy pamiętać, że należy dbać o nie dbać-czyli nie zanieczyszczać go. Jak to robić? Poznaliśmy kilka sposobów-jak dbać o naszą ziemię, które otacza powietrze.

3. Piosenka o żywiołach – kliknij tutaj.

4. “Co lata w powietrzu?” Przyjrzyjcie się obrazkom, które dla was przygotowałam. Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie, co lata w powietrzu?

5. “Wietrzna zabawa”. Potrzebna będzie muzyka i kartka (może być gazeta). Dzieci otrzymują kartkę, którą trzymają obiema dłońmi. Poruszają się swobodnie w rytm muzyki, machając przed sobą kartkami. Podczas pauzy w muzyce, dzieci podbiegają do osoby dorosłej i machają kartką przed mamą lub tatą, robiąc w ten sposób lekki wietrzyk.

6. “Pożyteczny i szkodliwy”. Wiatr, który wieje-to nic innego jak poruszające się powietrze. Wiatr może być przyjacielem człowieka, ale bywa także niebezpieczny. Obejrzyjcie obrazki, które dla was przygotowałam. Spróbujcie dokonać segregacji na wiatr pożyteczny, jak również na wiatr szkodliwy, który zagraża ludziom.

Na koniec dnia mam jeszcze dla was piosenkę pt. ,,Chwytam wiatr” z filmu pt. ,,Merida waleczna.” Oglądaliście?

Wybierzcie się dzisiaj na spacer. Zwróćcie uwagę, czy wieje dzisiaj wiatr? Jak tak – jaki on jest? Delikatny, silny? Zaobserwujcie, co dzieje się podczas podmuchu wiatru.

Bawcie się dobrze! Do jutra 🙂