Szczęść Boże!
Witam Was bardzo serdecznie.
Jak już wspominałam zbliża się Uroczystość Bożego Ciała. Z tej okazji przygotowałam dla Was katechezę o tym wydarzeniu. Posłuchajcie, pośpiewajcie i wykonajcie zadania. Wszystkich oczywiście zapraszamy na procesję w czwartek po mszy św. o godz. 11.00. W tym roku procesja będzie krótsza, ale mam nadzieję, że wszyscy którzy mogą w niej uczestniczyć przyjdą, aby dziękować Panu Jezusowi za Jego obecność wśród nas.
Katecheza znajduje się tutaj 🙂
Zapraszam Was na kolejne zabawy związane z żywiołami.
Starszaki
Temat dnia: Ziemia.
1. Ćwiczenia gimnastyczne „Żywiołowa gimnastyka”. Potrzebujemy kartki w czterech kolorach (czerwona – ogień, niebieska – woda, zielona – ziemia, żółta – powietrze). Kartki rozkładamy na podłodze.
– Dzieci poruszają się po pokoju. Rodzic podaje nazwę jednego żywiołu, a dziecko podbiega do odpowiedniej kartki i uderza w nią 10 razy ręką licząc.
– Dzieci zgniatają kartki w kule. Kładą wybraną na głowie i spacerują w dowolnym kierunku odliczając do 10.
– Dzieci podrzucają kule do góry jedną ręką i starają się złapać drugą ręką.
– Dzieci wykonują przeskoki nad kulami do przodu i do tyłu, a później w prawo i w lewo.
– Dzieci kładą się na plecach, a jedną z kul kładą na brzuchu. Zamykają oczy i starają się tak oddychać, aby poruszać kulką w górę i w dół.
2. Zabawa dydaktyczna „Zasoby naturalne”.
Czy wiecie co to są zasoby naturalne? To naturalne elementy środowiska, które człowiek wykorzystuje do produkcji różnych rzeczy. Wydrukujcie zdjęcia i poprzecinajcie. Potem postarajcie się dopasować zasoby do tego, co z nich jest produkowane.
3. Zabawa ruchowa „Krecia robota”. Recytujemy rymowankę i wykonujemy odpowiednie ruchy, a dzieci je naśladują.
Kret pod ziemią tunel drąży (dzieci kręcą młynek dłońmi)
cały ranek w kółko drąży (obracają się wokół własnej osi)
Kopiec wielki usypany (stają na palcach i robią nad głową daszek)
kret pod ziemią wciąż schowany (kucają i zasłaniają twarz rękami)
„O dżdżownica!” – krzyknął śmiało (udają zaskoczenie)
nagle jeść mu się zachciało (mlaskają)
teraz w norze odpoczywa (kładą się na dywanie)
i pod ziemią się ukrywa (zasłaniają głowę dłońmi)
4. Zabawa matematyczna „Ukryte hasło”. Potrzebne nam będą kartoniki z działaniami. Na ich odwrocie rodzic pisze litery: tam gdzie wynik działania – 1 piszemy Z, 2-I, 3-E, 4-M, 5-I, 6-A.
Dzieci rozwiązują działania i wpisują na nich rozwiązania. Następnie układają wyniki rosnąco i odwracają na drugą stronę. Odczytują hasło.
5. Wykonajmy eksperyment badawczy „Trzęsienie ziemi w przedszkolu”. Potrzebne nam będą: ciastolina, wałek, dwie kuchenne deski o takiej samej grubości.
Dwie deski przykładamy do siebie i trzymamy je tak, aby się nie rozchodziły. Ktoś inny rozwałkowuje ciastolinę na samym środku desek. Powstaje placek przylegający do desek – to nasza ziemia. Teraz poruszamy deskami w przeciwne strony i obserwujemy co się dzieje z ciastoliną. Ciastolina pęka. Tak samo jest z ziemią. Deski to płyty tektoniczne, ciastolina to ziemia. Płyty poruszają się, w momencie ścierania się powstaje trzęsienie ziemi, ziemia pęka. Zobaczcie jak tragiczne skutki ma trzęsienie ziemi.
6. Na koniec wykonajcie zadanie z karty pracy.
Młodszaki
Temat dnia: Iskry tańczą, ciepły blask! Żywioł ognia poznać czas!
1. Tradycyjnie z rana porcja ćwiczeń – kliknij tutaj.
2. Wysłuchajcie proszę wiersza pt. ,,Ogniste tajemnice” M. Stasińskiej o ogniu i spróbujcie odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu.
Czy wiecie, jakie ogień skrywa tajemnice?
Czy bezpiecznie z nim obchodzić się potraficie?
Choć płomień pięknem fascynuje od stuleci,
uważajcie, bo łatwo nim pożar wzniecić!
Żar ognia cudnymi barwami się mieni,
mimo to nie zbliżaj się do płomieni.
Choć ogień daje ciepło w mroźne zimowe dni
i w domowym kominku delikatnie się tli,
może spowodować zniszczenia ogromne,
więc środki ostrożności zachowajcie stosowne.
Bez ognia nie powstałyby pyszne potrawy
i zestaw dań przedszkolnych nie byłby ciekawy.
Niezapomniane chwile spędzicie wokół ogniska,
gdzie każdy odpoczywa i humorem tryska.
Upieczecie kiełbaski, ziemniaki i kromkę chleba,
wiedzcie przy tym, że ognisko zawsze zgasić trzeba!
Pamiętajcie również, że zapałki do zabawy nie służą
i mogą wyrządzić szkodę bardzo dużą.
Jeśli zdarzy się, że ogień zauważycie,
zadzwonicie po straż pożarną czy też po policję?
Gaszeniem pożaru zajmują się przecież strażacy,
którzy bez reszty poświęcają się swej ciężkiej pracy.
Powiedzcie:
– Jakie tajemnice skrywa ogień?
-Gdzie pojawił się ogień w wierszu? (w domowym kominku, w kuchni, w ognisku)
-Czy ogień jest bezpieczny?
-Dlaczego należy zawsze gasić ognisko? Jak myślicie?
-Co należy zrobić w sytuacji zagrożenia pożarem?
3. Obejrzyjcie krótki eksperyment z ogniem. Można go przeprowadzić w domu, ale oczywiście tylko pod opieką osoby dorosłej. Potrzebna będzie świeczka, zapałki oraz słoik. Zastanówmy się wspólnie, co jest potrzebne, żeby płonęła świeczka? – kliknij tutaj.
Zauważyliście, że świeczka, która płonęła, została przykryta szklanym naczyniem. Jeszcze chwilkę pod przykryciem paliła się, ale za jakiś czas zgasła. Jak myślicie? Dlaczego? Otóż aby paliła się świeczka, potrzebny jest tlen, który jest zawarty w powietrzu. Podczas gdy pali się ogień, zużywa on powietrze, a dokładnie to tlen-czyli składnik powietrza. Kiedy ogień nie ma dostępu do powietrza-gaśnie. Czyli jeżeli chcemy, by świeczka, ogień zgasł – pozbawiamy go dostępu do powietrza.
4. W dzisiejszym wierszu była mowa o ognisku, że przy nim wszyscy są w dobrym humorze i można przy nim odpocząć. Zapraszam was do wysłuchania piosenki o ogniu, którą można posłuchać właśnie podczas ogniska, ale oczywiście nie tylko – kliknij tutaj.
5. Podobnie jak powietrze, żywioł ognia bywa dobry dla ludzi, ale też niestety bywa zły. Przygotowałam dla was obrazki, na których jest różne wykorzystanie ognia przez człowieka dla jego dobra, ale także są obrazki, które przedstawiają zagrożenie ze strony ognia. Obejrzyjcie proszę obrazki, opiszcie co się na nich znajduje, a także spróbujcie posegregować ogień – na ogień dobry i zły.
6. Wczoraj dowiedzieliśmy się, że powietrze nie ma koloru-jest przeźroczyste i że nie można go dotknąć, ale za to można je usłyszeć bądź powąchać. Czy tak samo jest z ogniem? Oczywiście, że nie! Świetnie! Ogień widzimy-ma kolor żółto-czerwono, pomarańczowy, oczywiście nie możemy go dotykać bo jest gorący! Czy czujemy ogień? Tak – to dobra odpowiedź. Można czuć ogień. A czy można ogień usłyszeć? Dobra odpowiedź-można. Np. podczas palenia ogniska możemy usłyszeć jakie wydają z siebie dźwięki palące się gałązki, które płoną w ogniu.
„Odgłosy żywiołu ognia”- zabawa dźwiękonaśladowcza. Potrzebne będą kredki w kolorach czerwonym, pomarańczowym, żółtym, niebieskim i fioletowym. Każdemu z kolorów kredki dopasowany jest jeden wyraz dźwiękonaśladowczy, a zadaniem dzieci jest próba powtórzenia tych dźwięków.
-kolor czerwony-ssssssss, pomarańczowy-ziiiiziiiziiii, żółty-szyyyyyszyyyyszyyy, niebieski-fyyyyfyyyyy, fioletowy-bum bum bum-dźwięk błyskawicy.
7. Mam dla was grę. Wszyscy świetnie znacie zwierzęta, które żyją na ziemi, pływają w wodzie lub latają w powietrzu prawda? Zatem zakręćcie kołem i wymieniajcie zwierzęta, które można spotkać na lądzie, w wodzie i w powietrzu. Kto wykręci ogień – traci swoją szansę i kolejkę. Powodzenia! kliknij tutaj
Może jak pogoda dzisiaj dopisze uda się wam namówić rodziców na ognisko? Jeżeli tak – uważajcie na siebie, ale bawcie świetnie. Wracamy jutro z kolejnym żywiołem! Pozdrawiamy!