Szczęść Boże!
Jutro wielka Uroczystość – Boże Ciało. Nie wiem czy pójdziecie do kościoła, ale pamiętajcie żeby uczcić jutro Pana Jezusa, który pozostał z nami pod postaciami chleba i wina.
To jutro, a dziś… Dziś wracamy do naszych żywiołów 🙂
Starszaki
Temat dnia: Gdzie jest powietrze i jaki jest ogień?
1. Zapraszam Was do ćwiczeń – kliknij tutaj.
2. Posłuchajcie wiersza Magdaleny Ledwoń „Gdzie jest powietrze?”. Odpowiedzcie na pytania:
– Co to jest powietrze?
– Dlaczego jest ono ważne?
– Gdzie znajduje się powietrze?
3. Zabawa badawcza „Czy powietrze jest wszędzie?”
Potrzebne nam będą: słoik, butelka, balon, skarpeta, spodnie, strzykawka, miska z wodą.
Sprawdzimy czy w tych przedmiotach jest powietrze. Dziecko wkłada do butelki strzykawkę i odciąga tłoczek. Wkłada koniec strzykawki do miski z wodą i wyciska to co jest w strzykawce. Wylatujące bąbelki to dowód na to, że w butelce było powietrze. Tak samo postępujemy z pozostałymi rzeczami.
Wniosek: powietrze jest wszędzie choć go nie widzimy – co Wam to przypomina? Pamiętacie? 😉
4. Zabawa ruchowa „Płetwonurek”.
Włączcie piosenkę – kliknij tutaj. Gdy muzyka gra dzieci udają pływanie. Gdy muzyka zostanie wyłączona dzieci kucają na dywanie i zatykają nos – starają się wytrzymać na bezdechu przez krótką chwilę. Znowu włączamy muzykę…
5. Rozmowa „Ogień pożyteczny, ale niebezpieczny”. Przyjrzyjcie się ilustracjom i powiedzcie, który ogień jest pożyteczny, a który niebezpieczny.
6. Eksperyment „Kiedy gaśnie ogień?”
Potrzebne nam będą: świeczka, zapalniczka, słoik, spryskiwacz z wodą i oczywiście nadzór rodziców!
Zapalcie świeczkę i postawcie ją na stole. Jak można ugasić ogień? Jeśli dziecko podaje jakieś przykłady to sprawdzamy z nim czy są one skuteczne. Jeśli nie padło jeszcze to o nakryciu słoikiem to proponujemy to teraz. Pytamy: Co się stanie, kiedy przykryjemy świeczkę słoikiem? Zgaśnie! Dlaczego? Zakrywamy świeczkę słoikiem i czekamy chwilkę. Ogień potrzebuje tlenu (powietrza), aby płonąć. Świeczka zgasła bo straciła źródło tlenu.
Młodszaki
Temat dnia: Woda w rzece po sam pas. Kolejny żywioł poznać czas!
1. Zapraszam was do porannych ćwiczeń, do których dzisiaj przyda wam się piłka i wygodny strój. Ćwiczenia poprowadzi pan Andrzej. Powodzenia – kliknij tutaj.
2. Poznaliśmy już 2 żywioły z 4 – powietrze i ogień. Została nam ziemia i woda. Dzisiaj zapraszam was po poznania żywiołu, którym jest woda.
Posłuchajcie wiersza M. Stasińskiej „Woda to potężny żywioł”.
Woda jest łagodna, spokojna, cierpliwa,
kiedy z górskiego strumyka leniwie wypływa.
Jednak trafić można również na wzburzone fale.
By unikać sztormów, marynarze wiedzą doskonale!
Woda to żywioł potężny, który zarazem zachwyca i przeraża
i choć kąpiele wodne wywołują uśmiech na dziecięcych twarzach,
podczas kontaktu z nią ostrożność zawsze zachować należy,
kto choć raz widział niszczącą siłę powodzi, w te słowa uwierzy.
Gdy temperatura powietrza spadnie poniżej zera,
niezwykły krajobraz dookoła się rozpościera.
Tam, gdzie wiosną, latem, jesienią znajdowała się rzeka,
na żądne przygód dzieci pokryte lodem miejsce czeka.
Woda ma również właściwości lecznicze.
Bez niej na Ziemi nie istniałoby życie.
Jednak ściśle ograniczone są jej zasoby,
dlatego pamiętajmy o oszczędzaniu wody!
Powiedzcie:
– Jakie cechy ma woda?
– Kiedy woda nas zachwyca, a kiedy przeraża?
– Co się dzieje z wodą, kiedy temp. spada poniżej zera stopni Celsjusza?
– Jak nazywa się miejsce pokryte lodem? Kiedy jazda na lodzie jest niebezpieczna?
3. Obejrzyjcie krótki eksperyment z wodą- kliknij tutaj.
4. Woda jest jednym z żywiołów, którą widzimy, słyszymy, możemy dotknąć, a także możemy spróbować. Podobnie jak już poznane żywioły, woda bywa Łagoda i przyjazna dla ludzi, jak również czasem może być niebezpieczna dla nas. Otwórzcie proszę wszystkie pudełka, opowiedzcie co na nich widzicie, do czego wykorzystywana jest woda, a także posegregujcie na wodę dobrą i wodę złą, niebezpieczną – spróbujcie powiedzieć, dlaczego tak myślicie? kliknij tutaj
5. Woda to po prostu życie. Posłuchajcie proszę piosenki, jak ważna jest woda i co się może stać gdy jej zabraknie? kliknij tutaj
6. „Niezwykłe właściwości wody” -zabawa badawcza dla chętnych. Potrzebny będzie kubeczek po jogurcie, foliowy woreczek z zapięciem i woda w osobnym pojemniku.
Dzień I – napełnijcie kubeczek po jogurcie wodą po sam brzeg, włóżcie do foliowego woreczka i włóżcie go do zamrażalki.
Jak myślicie-co się stanie z wodą? Jaka będzie, gdy się zmieni w lód?
Dzień II – wyjmijcie kubeczek z zamarzniętą wodą z zamrażalki, co się stało z wodą? Zamarzła – świetnie, ale czy tylko? Lód wystaje z kubeczka- czy to znaczy, że gdy woda zamarza jest jej więcej? Otóż nie – wody jest tyle samo ile jej wlaliście do kubeczka, zwiększyła tylko swoją objętość, ponieważ gdy woda zamarza, przerwy między zamarzniętymi kryształkami są większe niż pomiędzy kropelkami wody i dlatego tak się wydaje, że lodu jest więcej.
Tyle propozycji przygotowałam dla Was na dzisiaj. Nie zapomnijcie o zabawach na świeżym powietrzu! Życzymy spokojnego dalszego dnia. Bądźcie zdrowi! Pa.